چکیده:
تا چند دهه پیش، پرداختن به شبه ادبیات کاری دشوار و خارج از عرف بود، چون که از منظر ادبیات کلان و شناخته شده، جایی در دانشگاه نداشت و در نتیجه جزو دروس دانشگاهی محسوب نمی شدند. اما از سال 1969، که در خصوص عنوان، انواع ادبی و وضعیت آن نشست هایی در فرانسه برگزار شد، بسیاری از مشکلات مرتفع شد و در دانشگاهها تدریس و تحقیق درباره آن ها با جدیت آغاز شد و محققان آثار چندی را ارائه کردند که از خلال آن اهمیت واقعی این پدیده اجتماعی جذاب شناسانده شد. ظاهرا بیشترین سهم را متخصصان ادبیات قرن نوزدهم داشته اند، چون که شبه ادبیات به عناوین گوناگون و با روش های انتشاراتی متفاوت، دستاوردهای متنوعی را در این قرن ارائه کرده بود. بحث بر سر شبه ادبیات و عواملی که به تکوین آن کمک کردند و انواع ادبی آن، که اکنون بیش از بیش با جامعه ما ملموس است، دو زمینه مستقل و در عین حال مرتبطی اند که در مقاله حاضر بحث و بررسی می شوند، تا جایگاه و اهمیت واقعی آن ها در تاریخ ادبیات سنجیده شوند.
خلاصه ماشینی:
"در واقع،از همان ابتدای قرن نوزدهم که توسعهء صنعتی و توسعهء چاپ ارزان قیمت و سهل الوصول رونق یافت،نوع خواننده هم بیشتر از اقشار کم درآمد جامعه شد و طبقهء کتابخوان دیگر صرفا به طبقهء مرفه که قدرت خرید کتاب را داشت محدود نشد و طبقات پایین جامعه از طریق مطبوعات ارزان به رمانهای پاورقیدار مورد علاقهء خود دسترسی پیدا کردند، در نتیجه شبه ادبیات،که اساسا خود را در نوع رمان و بهویژه در نحوهء چاپ و پخش رمانهای پاورقیدار میبیند(کوئه نیاس،1992،صص 13-14)،خوانندهء خاص خود را مییابد،آن هم علیرغم اینکه نظام ادبی رسمی او را در اقلیت قرار داده،اما به علت انبوه نویسندگان و وفور آثارشان،شبه ادبیات عملا در اکثریت است.
لیکن به لطف متخصصان ادبیات قرن نوزدهم و یا بهتر بگوییم نوزدهمیها(همان،ص 15)،که توجهشان را به تولید انبوه این گروه از نویسندگان معطوف داشتند و آنها را از زوایای گوناگون بررسی کردند و سپس اهمیتی که آنگلو ساکسونها در قرن بیستم برای آن و انواع آن قایل شدند (بوآیه،ص 4)،باعث گردیدند که سرانجام در سال 1969 نخستین جلسات ویژهء بحث و بررسی شبه ادبیات در سریسی لاسال2نرماندی برگزار شود و عنوان«شبه ادبیات»به جای عناوینی همچون«ادبیات موازی»،«سایر ادبیات»،«ادبیات حاشیهای»«ادبیات تفریحی»و غیره (همان،صص 13-15؛کوئه نیاس،1992،ص 11)رسما پذیرفته و در نتیجه شبه ادبیات وارد کتابهای درسی و سپس دانشگاهی شد(همان،ص 4؛همان،ص 15)و همایشهای هرچند (1) 1-Belles-Lettres (2) 2-Cerisy-la-Salle سال یک بار آن نیز به یکی از زوایای شبه ادبیات اختصاص یافت(همان،199)."