خلاصه ماشینی:
"مهمترین ویژگیهای الگوی نمایندگی عبارتند از: 1-فعالیت واحد پاسخگو یک سویه است و صرفا منافع سازمان رامینگرد،لذا مدیریتمدار است؛ 2-مخاطب را منفعل تلقی میکند و در پی آن است کهمخاطبان را برای پذیرش اهداف سازمان ترغیب کند؛ 3-کارشناس پاسخگویی نقش یک متخصص ارتباطات را ایفاءمیکند و سعی دارد با استفاده از تکنیکهای مختلف ازقبیل اخبار و ارائه گزارش توجیهگر،ایفای نقش کند؛ 4-هدف بخش پاسخگو،انعکاس اطلاعات خوشایند و حذفاطلاعات ناخوشایند است؛ 5-به دلیل یک سویه بودن جریان ارتباط،به ارزیابی فعالیتها واثربخشی آنها توجه نمیشود و لذا ارزیابی مورد نظر بیشترمعطوف به بخش محتوای رسانهها،آن نیز با نگاهی کمیاست؛ 6-جایگاه تحقیق در تولید گزارش در حد صفر است و بهسرشماری ساده بسنده میشود؛ 7-نسبت به اصول اخلاقی توجهی نمیشود.
برخی از ویژگیهای این الگو به شرح زیر است: 1-اقناع علمی مخاطب جدی گرفته میشود و اقناع،متعالیترینشکل جریان ارتباطی را تشکیل میدهد؛ 2-مخاطب فعال تلقی میشود؛ 3-به ارزیابی واکنشهای مخاطبان میپردازد،هرچند این ارزیابیظاهری است؛ 4-الگو در واقع سلطهآمیز،اما در ظاهر مشارکتآمیز است؛ 5-اهداف سازمان را دنبال میکند؛ 6-توجه به اخلاق در حد ارائه اطلاعات واقعی و توجه به مخاطبارزیابی میشود؛ 7-به نقش تفسیری و مذاکرهای واحد پاسخگو توجه میشود(سفیدی،1380:58).
مهمترین مشخصههای الگوی دوسویه همسنگ چنین است: 1-الگوی ارتباطی مبتنی برارتباطات مشارکتامیز است؛ 2-تفاهم جای اقناع را میگیرد و مراد،درک متقابل ازگزارشها و پاسخگوییها است؛ 3-به نقش تفسیری اهمیت داده میشود؛ 4-بخش پاسخگو به تعدیل سیاستها و مدیریت منازعه باگروههای اجتماعی کمک میکند؛ 5-نقش مخاطب جدی میشود؛ 6-ارزیابی فعالیتها جای خود را باز میکند و واقعی است؛ 7-در این الگو،تکگویی جای خود را به گفتگو میدهد(همان:59)."