چکیده:
این پژوهش به منظور مقایسه میزان شیوع انواع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دبستانی با نارسایی های ویژه در یادگیری و عادی شهر اردبیل انجام گرفته است. نوع تحقیق کاربردی و به روش تحقیق زمینه ای انجام پذیرفته است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان عادی و با نارسایی های ویژه در یادگیری شهر اردبیل است. نمونه آماری شامل 377 نفر از دانش آموزان عادی دوره ابتدایی (191 نفر پسر و 186 نفر دختر) و 80 دانش آموز با نارسایی های ویژه در یادگیری (40 نفر دختر و 40 نفر پسر) بوده اند که در سال تحصیلی89- 1388 در آموزشگاه های شهر اردبیل تحصیل می کردند. این پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام شد و برای جمع آوری داده ها از فرم گزارش معلم آخنباخ برای هر دو گروه (دانش آموزان عادی و دانش آموزان با نارسایی های ویژه در یادگیری) استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1) دانش آموزان با نارسایی های ویژه در یادگیری و عادی در میزان شیوع انواع اختلال های رفتاری، مشکلات عاطفی، مشکلات اضطرابی، مشکلات نارسایی توجه/ بیش فعالی، مشکلات رفتار مقابله ای و مشکلات سلوک تفاوت معنی داری دارند، به سخن دیگر این مشکلات در دانش آموزان با نارسایی های ویژه در یادگیری بیشتر است. اما در میزان شیوع مشکلات جسمانی تفاوت ها معنی دار نیست. 2) در هر دو گروه، بیشترین میزان شیوع مشکل در مقیاس مشکلات نارسایی توجه/ بیش فعالی و کمترین میزان شیوع مشکل در مقیاس مشکلات جسمانی است. براساس یافته های این پژوهش، پیشنهاد می شود اولیاء مدارس و روان شناسان علاوه بر در نظر داشتن متغیر نارسایی های ویژه در یادگیری، مراقب مشکلات رفتاری این دانش آموزان نیز باشند.
خلاصه ماشینی:
"مقایسه میزان شیوع انواع اختلالات رفتاری دانشآموزان دبستانی با نارساییهای ویژه در یادگیری و عادی شهر اردبیل حاتم محمدی 1 دکتر عزت الله نادری 2 تاریخ وصول:24/1/90 تاریخ پذیرش:22/3/90 چکیده - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشکین شهر - استاد دانشگاه تربیت معلم تهران واژگان کلیدی: COMPARING THE RATE OF PREVALNT BEHAVIOUR DISORDERS AMONG ARDEBIL ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS WITH AND WITHOUT SPECIFIC LEARNING DISABILITIES H.
, & Wiener , j Sabornie Marghalit Mishna Martinez 5- میان انواع مشکلات نارسائی توجه/ بیش فعالی در دانشآموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری و عادی تفاوت معنادار آماری وجود دارد.
به عبارتی دیگر، میان میزان شیوع انواع اختلالات رفتاری در گروه نمونه با نارساییهای ویژه در یادگیری و عادی این پژوهش تفاوت معنادار آماری وجود دارد.
به عبارتی دیگر، میان میزان شیوع انواع مشکلات عاطفی در گروه نمونه با نارساییهای ویژه در یادگیری و عادی این پژوهش تفاوت معنادار آماری وجود ندارد.
محاسبه2χ برای مقایسه میزان شیوع انواع نارسایی / توجه بیش فعالی در گروههای عادی و LD 2χ محاسبه شده درجه آزادی(df) سطح اطمینان(α) 2χ جدول بحرانی نتیجه 84/49 = م2χ 2 = df 5%=α 99/5 = ب2χ معنی دار است چون م2χ محاسبه شده (84/49 =م2χ) با درجه آزادی (2=df) و سطح اطمینان 95 درصد (5%=α) از ب2χ جدول بحرانی (99/5=ب2χ) بزرگتر است، بنابراین، فرضیه صفر رد و فرضیه پژوهش تأیید میشود.
به عبارتی دیگر، میان میزان شیوع انواع مشکلات رفتار مقابلهای در گروه نمونه با نارساییهای ویژه در یادگیری و عادی این پژوهش تفاوت معنادار آماری وجود دارد."