چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش مجازی بر یادگیری درس علوم دانش آموزان با نارسائی شنیداری پرداخته است. در چارچوب روش پژوهش نیمه آزمایشی ، 24 دانش آموز پایه پنجم ابتدایی به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله انتخاب و سپس به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده است. آزمودنی های گروه آزمایشی طی سه هفته متوالی (هر هفته 3جلسه 60 دقیقه ای) به شیوه مجازی و آزمودنی های گروه کنترل با روش مرسوم در کلاس مورد آموزش یک موضوع درس علوم قرار گرفتند. به منظور بررسی تاثیر روش آموزش از آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته در سه فرم موازی استفاده شد. تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر دادها نشان داد آموزش به شیوه مجازی در مقایسه با شیوه رایج به یادگیری و یادآوری بیشتر مطالب درسی منجر شده است. آموزش علوم به شیوه مجازی منجر به افزایش بیشتر یادگیری و یادآوری درس علوم دانش آموزان با نارسائی شنیداری می شود و می تواند به عنوان یک شیوه آموزش اثر بخش در کلاس مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"آموزش علوم به شیوه مجازی: یـــک مطالعه آزمایشی با دانشآموزان مبتلا به نارسائی شنیداری دکتر کامبیز پوشنه 1 دکتر علی اکبر خسروی 2 مریم مهدوی 3 تاریخ وصول:21/2/90 تاریخ پذیرش:22/3/90 چکیده - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - کارشناس ارشد علوم تربیتی واژههای کلیدی: Virtual Instruction for Teaching Science :An Experimental Study on Students with Hearing Impairmen K.
Student with Special educational Needs Kraus Computer based instruction Interconnected network Web or Virtual based instruction Littlejohn higgison Ferrell Albalooshi Villani برای نمونه بررسیهای لواتک 1 (2009) نشان میدهد آموزش از طریق فنآوریهای ویدئویی به علت تمایل دانش آموزان با نارسائی شنیداری به انتخاب دروس متنی و نوشتاری به غنی سازی یادگیریها و افزایش مشارکت و موفقیتهای تحصیلی برجستهتر منجر میشود.
برای نمونه گسل 5 (2001) به بررسی تأثیر آموزش چند رسانهای بر انگیزش و یادگیری مهارتهای خواندن دانشآموزان با نارسایی شنیداری پرداخت Luetke Lang Steely Matter Gestel و نشان داد استفاده از انیمیشن بر روی صفحات وب علاوه بر بهبود مشکلات خواندن به افزایش انگیزش یادگیری و یادگیری بیشتر منجر میشود.
*تأثیر ستون (پیش آزمون،پس آزمون اول، پس آزمون دوم) با توجه به اینکه F محاسبه شده (390 و46)بزرگتر از F جدول با سطح خطاپذیری 05و0 و درجات آزادی 37 و1 و 13 و30 است فرض صفر مبنی بر برابری میانگین کل آزمودنیها در سه نوبت اجرای آزمون بدون در نظر گرفتن عامل قرار گرفته شده در سطر(گروه آزمایش و کنترل) با اطمینان 95 درصد رد میشود."