چکیده:
در دنیای امروز، مفاهیمی چون رقابت، تجارت، تولید، تأمین و تدارکات و خرید، تغییر اساسی کرده است. در سالهای دورتر، شرکتها برای تأمین و خرید نیازمندیهای خود به بازارهای داخلی متکی بودند، لذا اصول و قواعد آن نیز بیشتر تابع شرایط داخلی و تعاملات درونی بود. لیکن در شرایط امروز که شرکتهای بزرگ چندملیتی شکل گرفته و در سیاستگذاریهای خود، کمتر به ملاحظات داخلی و بیشتر به محیط بینالملل متکی هستند، این اصول و قواعد، متفاوت شده است. لیکن، هنوز هم در برخی کشورها و یا برخی صنایع، ترکیبی از اصول سنتی و نو در حوزه تولید و یا تجارت، جاری است. مثلا با اینکه امروزه، تأمین و تدارکات در سطح جهانی صورت میگیرد و ممکن است واژه خرید خارجی معنای خاصی را به ذهن مخاطب، متبادر نسازد، لیکن مشکل اصلی برخی شرکتهای تولیدی در ایران، خرید خارجی است. با توجه به این نکته، مقاله حاضر در صدد بررسی فرآیند خرید خارجی در صنعت خودروی ایران، به منظور شناخت و رتبهبندی عوامل ریسک خرید خارجی بر اساس تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره است. بدین منظور، پس از بررسی اجمالی ادبیات موضوع، عوامل اثرگذار در ریسک خرید خارجی، احصاء و در نهایت، بر اساس روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی اولویتبندی میشود.
خلاصه ماشینی:
"تحقیقات در زمینه خریدهای خارجی ردیف سال عنوان تحقیق نویسنده منبع 1 1374 بررسی آثار مقررات ناهماهنگ خریدهای خارجی شرکتهای دولتی، تعاونی و خصوصی بر واردات کشور حسین میرالی پایاننامه دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی 2 1381 طراحی مدل ریاضی ترکیب بهینه خریدهای خارجی شرکت ساپکو و ایران خودرو مجید آقایی پایاننامه مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق (ع) 3 1379 بررسی تأثیر سیستم اطلاعاتی مدیریت خرید بر بهبود تصمیمگیری مدیران خرید در زمینه شناسایی و انتخاب منابع خرید در شرکت ساپکو حبیب احدزاده پایاننامه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران 4 1384 بررسی و ارزیابی سیستم خرید خارجی در شرکت سایپا و ارایه الگویی جهت پیادهسازی و استقرار خرید الکترونیک محمدرضا زندیمنش پایاننامه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران 5 1376 بررسی تأثیر افزایش نرمهای تخلیه در قراردادهای خرید C&F و حمل FOB بر روند هزینههای حمل، دموراژ و دیسپاچ؛ مطالعهای درباره گندم حمیدرضا حقبین جهرمی پایاننامه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران خرید، بخشی است که جایگاه ویژهای را در مباحث هزینهای دارد لذا سازمانها در تلاشاند تا با اجرای مهندسی مجدد در این فعالیت، آن را بهبود ببخشند و هزینههای خرید را کم کنند (زندیمنش، 1384، ص 8).
Project Management Body of Knowledge, PMI, 2004 Risk Factor Tang Musa Blackhurst Schoenherr Chan kumar Wu Sinha Zsidisin Harland Juttner Zsidisin System dynamicsکتابنامهآقایی، مجید (1381)، طراحی مدل ریاضی ترکیب بهینه خریدهای خارجی شرکت ساپکو و ایران خودرو، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)."