Skip to main content
فهرست مقالات

غوری در رساله شکوی الغریب

معرف:

(5 صفحه - از 42 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : رسالۀ شکوی الغریب ، عین القضات ، وطن ، نبوت ، همدان ، طور ، عین القضات همدانی ، عین القضات در شکوی الغریب ، معشوق ، عقل

خلاصه ماشینی:

"»1 عین القضات تنها از هجران وطن افلاکی خود نمی‌نالد واز دوری وطن خاکی خویش سوزان است و به هیچ روی از اینشرمنده نیست. او همچنینبه شاعرانگی بیان خود در شکوی الغریب اشاره می‌کند و بهمخاطب خود می‌گوید که در شعر نباید در مقام نفی و اثبات وصدق و کذب باشی و باید بدانی که شعر عرصه‌ای است کهدر آن خیال جولان و سیلان بسیار دارد و ازاین‌رو حقایق امورآن‌گونه که به‌نظر می‌آید،وجود ندارد. عینالقضات در موضعی از آثار خود در این باب چنین می‌نویسد: «در عشق بسیار مقامات است که در آن شکوی و جزععاشق مطلوب معشوق بود،نه صبر و تصبر او»3 مولانا جلال الدین نیز که در جهان عشق متبحرترینگوینده است،در باب احوال و افعال عاشق نظری کامل اینچنین دارد. اینکه این رساله چه نام داشته وحاوی چه مطالبی بوده،اکنون بر ما مکشوف نیست و چنان‌کهاز قرائن به‌نظر می‌رسد این رساله مفقود شده است و آنچه ماامروز از آن می‌دانیم همین مطلبی است که عین القضات درشکوی الغریب نقل می‌کند. برای نمونه وی در المنقذ من الضلال در باب اینکهطور نبوت ورای طور عقل است چنین می‌نویسد: «ورای عقل مرحله‌ای دیگر وجود دارد که در آن چشمدیگری گشوده می‌شود که با آن غیب و پیشامدهای آینده واموری دیگری که عقل از درک آن‌ها ناتوان است-مانند ناتوانیقوۀ تشخیص از ادراک معقولات و نیز عجز حس از درکمدرکات قوه تشخیص-درک می‌شود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)