چکیده:
اینترنت، پدیدهای است که تأثیرات زیادی بر جنبههای مختلف زندگی اجتماعی بر جای میگذارد.این تحقیق به دنبال بررسی میزان و نوع استفاده از ایترنت و تأثیر آن بر ارزشهای خانواده است.به منظور بررسی تأثیر اینترنت، از نظریات ارتباط جمعی، پویایی گروهها و کنش ارتباطی هابرماس استفاده شدهاست.این تحقیق به صورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه در بین دانشآموزان دبیرستانهای دولتی ناحیه 3 مشهد در سال تحصیلی 82-83انجام شد.روش نمونهگیری خوشهای بوده است وحجم نمونه 403 نفر میباشد. نتایج نشان میدهندکه 45% دانشآموزان از اینترنت استفاده میکنند، میانگین میزان استفاده از اینترنت 498 دقیقه در هفته بوده و میزان استفاده از چت با 127 دقیق در هفته بیشترین میانگین را در میان انواع استفاده از اینترنت به خود اختصاص داده است.در تحلیل رگرسیون چند متغیرهه با وارد کردن تمام متغیرها، تأثیر اینترنت بر ارزشهای خانواده 10% بوده است. همچنین در تحلیل رگرسیون چند متغیره با وارد کردن تمام متغیرها، تأثیر دسترسی به اینترنت بر ارزشهای خانواده معنیدار نشد.
خلاصه ماشینی:
و اگر هست این تأثیرگذاری به چه میزان میباشد و کدام محیطها در این تأثیرگذاری میتوانند مؤثر واقع شوند، که ارزشهای خانواده در بین کاربران اینترنتی و غیر کاربران اینترنتی از اهمیت به سزایی برخوردار است، همچنین جامعه آماری ما دانشآموزان دبیرستانی میباشند، چرا که به دنبال نوجویی، کنجکاوی، هویتطلبی، ماجراجویی، کسب تجربیات تازه و از همه مهمتر تثبیت الگوهای شخصیتب خود هستند، و آیا اینترنت میتواندبا توجه به این خصوصیات بر ارزشهای خانودگی آنان مؤثر واقع شود، مبحث دیگر بعد روشی و آماری است چرا که به راحتی میتوانیم گروههای آزمون و کنترل را در نمونه خود داشته باشیم، یعنی میتوان افراد استفاده کننده و کسانی را که استفاده نمیکنند به راحتی از هم مجزا کرد و این گروهها را در خیلی از موارد دیگر همسان کرد و تأثیر خالص اینترنت را سنجید.
به صورت زیر میباشد: ورود به فضای گفت و گو-به وجود آوردن فضای صمیمیت-ابراز احساسات-ابراز نیازهای اساسی پس محیط تعامل اینترنت را میتوان فضایی در نظر گرفت که کاربران به راحتی در آن به گفت وگو میپردازند که فضای صمیمیت و ابزار احساسات در محیطهای تعاملی اینترنت شکل میگید که از یکدیگر تأثیر پذیرفته همچنین کاربران نیازهای خود را با هممطح کرده، در آن گروهها مسائل و مشکلات خود را مطرح کنندو انرژی عاطفی خود را در این محیطها مصروف نمایند که این تخلیه انرژی احتمالا بر ارزشهای خانواده میتواند مؤثر واقع شود نظریه کلی و ولخارت در مورد تأثیر گروه کلی و ولخارت دریافتند افرادی که از انگیزه بالایی برای حفظ عضویت فرد در گروه برخوردارند، و بنابراین وابستگی بیشتری به تأیید دارند، بعید به نظر میرسد که ارتباطات و پیامهایی را قبول نمایند که نقطه مقابل هنجارها و ارزشهای گروه هستند.