چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی سطح سوادداطلاعاتی و نقش آن در فرایند آموزش دانشجویان یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای شیراز، صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت است. روش: پژوهش از نوع کاربردی و روش آن پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای محققساخته است. جامعه آماری پژوهش شامل1400 دانشجویان سال آخر مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسیارشد مشغول به تحصیل در بخش آموزش الکترونیکی سه دانشگاه مورد بررسی است که طبق جدول مورگان و با روش نمونهگیری خوشه ای تصادفی تک مرحله ایی، 300 نفر بهعنوان نمونه تعیین شدند. یافتهها: نتایج تحلیل داده ها که با استفاده از آزمون نیکویی برازش کای دو، تیاستودنت و همبستگی پیرسون و اسپیرمن بهدست آمد، نشان داد که 1. سطح سواداطلاعاتی پایین است 2. بین سطوح مختلف سواداطلاعاتی اختلاف وجود دارد و 3. بین سطح سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده های یادگیری الکترونیکی در دانشگا ههای مورد بررسی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. اصالت/ارزش: به دلیل ویژگیها و تفاوتهایی که یادگیری الکترونیکی با آموزش مرسوم دارد، اهمیت و ضرورت سواد اطلاعاتی در این فرایند آموزشی بیشتر است و با توجه به بررسی های انجام شده، تاکنون پژوهشی نقش و سطح سواد اطلاعاتی افراد را در فرایند های یادگیری الکترونیکی مورد بررسی قرار نداده است.
خلاصه ماشینی:
"پرسش اصلی تحقیق به شرح زیر است: -سواد اطلاعاتی دانشجویان یادگیری الکترونیکی در چه سطحی است؟ پرسشهای فرعی مربوطه به شرح زیر است: -آیا دانشجویان میتوانند نیاز به اطلاعات را تشخیص دهند و ماهیت و گسترۀ آن را تعیین کنند؟ -آیا دانشجویان میتوانند به شکل مؤثر و کارآمد به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کنند؟ -آیا دانشجویان میتوانند اطلاعات و منابع را به صورت منتقدانه ارزیابی کنند و اطلاعات گزینش شده را در پایۀ دانشی و سیستمی خود بگنجانند؟ -آیا دانشجویان میتوانند به صورت انفرادی یا به عنوان عضوی از یک گروه،اطلاعات را برای انجام هدفی خاص و به طور مؤثر مورد استفاده قرار دهند؟ -آیا دانشجویان میتوانند بسیاری از مباحث اقتصادی،قانونی و اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات را درک کنند و با رعایت اصول اخلاقی و قانونی به اطلاعات دسترسی یابند و از آنها استفاده کنند؟ فرضیهها در تحقیق حاضر،فرضیههایی نیز به شرح زیر قابل بررسی است: 1.
آمارههای آزمون t برای مقایسه میانگین نمرۀ حاصل از پیمایش با نمرۀ مطلوب(بزرگتر از 3/33) (به تصویر صفحه مراجعه شود) پرسش فرعی پنجم:آیا دانشجویان میتوانند بسیاری از مباحث اقتصادی،قانونی و اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات را درک کنند و با رعایت اصول اخلاقی و قانونی به اطلاعات دسترسی یابند و از آنها استفاده کنند؟ همان طور که در جدول 10 مشاهده میشود،نمرۀ این متغیر در بین 198 نفر(66 درصد)از دانشجویان مورد بررسی پایین،2 نفر(7 درصد)متوسط و 100 نفر(33/3 درصد)بالا بوده است.
)9002(lareM ,nameD renaT ;ragiN ,kepI ;rumO ,ulgoidaS ytilauq fo ytilibaniatsus eht rof setadidnac rehcaet fo slliks ycaretil noitamrofni 9541-5541 ,)1(1 ,secneicS laroivaheB dna laicoS ,noitamtde ni ."