چکیده:
سیدحسن حسینی یکی از شاعران بسیار توانای معاصر است که بخش عمده ای از اشعار خود را به توصیف دلاوری های مردانه ی فرزندان این سرزمین در عرصه ی پایداری و مقاومت اختصاص داده است. بر غالب این اشعار اصول حاکم بر مکتب رمانتیسم حاکم است؛ اما حسینی در سایه ی اعتقادات مذهبی، آرمان های انقلابی و تعهدات اجتماعی خویش، اندیشه ها و مضامین رمانتیکی را تعالی بخشیده و درونمایه هایی بر آن ها افزوده است که همگی در خدمت به تصویر کشیدن خون و شرف و نبرد جاودانه ی حق و باطل می باشند. حسینی رمانتیسمی انتقادی - اجتماعی دارد. وی از بسیاری از مظاهر زندگی مدرن انتقاد می کند و معتقد است که عشق، انسانیت،پاکی، سادگی و حقیقت زندگی در این عصر گم شده است. این مقاله به روش تحلیل محتوا به بررسی جلوه های این مکتب ادبی در شعر شاعر می پردازد.
خلاصه ماشینی:
"پیروان رمانتیسم معتقدند که این مکتب ادبی" «زمینه ی آزادی خلاق ذهنی و روحی بشر را فراهم می سازد» (میرصادقی، بی تا،294) و بدین طریق او را یاری می کند که با نیروی خلاقه ی تخیل خود،به بیان شورانگیز و آرمان گرایانه ی درونمایه هایی دست یابد که برای بشر در تمام دوره های زندگی اش، مهم و مفید بوده است.
» (حسینی ، 1385: 73 ) او همچنین در شعر بهاریه، عشق به وطن را با ایمان آمیخته و بهار باورها و به بارنشستن اعتقادات را بشارت می دهد: «بهاران آمد و بگشود بر یاران دری دیگر نظر بر خاک میهن کن که بینی منظری دیگر بکش شمشیر ایمان را بزن راه پلیدان را به چنگال جهان خواران فروکن خنجری دیگر» (همان:9) 4-2- طبیعت گرایی طبیعت گرایی یکی از جلوه های بسیار مهم گرایش رمانتیک است.
" (همان ، 78) 4-3- غم و تنهایی غم و اندوه و پناه بردن به عزلت و تنهایی یکی از وجوه مشترک، اما در عین حال متمایز شعر دفاع مقدس و شعر رمانتیک است؛ چرا که در شعر رمانتیک، غم و اندوه ، فردی و شخصی است و شاعر چنان در بند «من» شخصی خویش گرفتار شده ، که هیچ چیز را خارج از چهارچوبه ی تنگ خود نمی تواند تصور کند.
(همان: 38) نتیجه براساس آنچه گذشت، مشخص میشود که سید حسن حسینی شاعر توانای معاصر وسراینده ی اشعار نغز در زمینه ی ادبیات پایداری به صورت ناخودآگاه از اصول مکتب رمانتیک برای تأثیر گذاری بر مخاطبان و انتقال صریح و مؤثر اندیشههای خود بهره ی وافر برده است."