خلاصه ماشینی:
"مسؤولیت اجتماعی شرکت (CSR) (با نگاهی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا) محمد امین میرزایی کارشناس ارشد مدیریت دولتی پردیس قم دانشگاه تهران چکیده واژگان کلیدی Corporate Social Responsibility Public Policies Business Civil Society Stakeholders مقدمه توسعه فزاینده رقابت بین شرکتهای امروزی آنها را مجبور کرده است تا برای سودآوری و حداقل جهت بقاء خود، بدون توجه به ملاحظات اخلاقی تنها به سود و منافع سازمانی خود بیندیشند.
مسؤولیت اجتماعی شرکت (CSR)، بهعنوان وظیفه یک سازمان تعریف شده است که از طریق آن سازمان ضمن انجام فعالیتهای خود به حقوق افراد احترام گذاشته و رفاه عمومی را ارتقاء میدهد (شاهین و زایری، 2007: 754 ).
یکی از تعاریف معروف که توسط هیأت کسب و کار جهانی توسعه پایدار 3 (WBCSD) در سال 1999 ارایه شده است، CSR را بهعنوان «تعهد مستمر کسب و کار برای رفتارهای اخلاقی و ارایه توسعه اقتصادی در صورتیکه بهبود کیفیت زندگی نیروی کار و خانواده آنها بههمراه بهبود کیفیت زندگی جامعه محلی بهصورت گسترده باشد»، تعریف کرده است (شاهین و زایری، 2007: 755).
برای کشورهایی که از این مدل استفاده کردند، حرکت در جهت CSR اصولا شامل تغییر نگرش بازیگران اجتماعی و به عهده گرفتن مسؤولیت جمعی در ایجاد یک جامعه منسجمتر و بازار کار یکپارچه و پویاتر بود.
وظیفه اصلی دولت در این مدل ارتقاء CSR از طریق ایجاد انگیزه و کمک به شرکتها برای بهعهده گرفتن مسؤولیت اجتماعیشان است.
در ادامه مدلی مفهومی ارایه شد که براساس نوع رابطه بین بازیگران اصلی (دولت، کسب و کار و ذینفعان جامعه مدنی) مدلهای چهارگانه خطمشیهای عمومی CSR در کشورهای عضو اتحادیه اروپا معرفی گردیدند."