خلاصه ماشینی:
"البته این امردر عرصهی آکادمیک چندان اسباب تعجب را فراهم نمیسازد؛چه در مقطع مذکور(دههای 1940-1950 میلادی با مقارن بادهههای 1320-1330 شمسی)فضای دپارتمانهای علوم اجتماعی در دنیا نیز تحت سلطهی بلا منازع انگارهی پوزیتویستی(و لودر اشکال و صور گوناگون)قرار داشت.
البته این امردر عرصهی آکادمیک چندان اسباب تعجب را فراهم نمیسازد؛چه در مقطع مذکور(دههای 1940-1950 میلادی با مقارن بادهههای 1320-1330 شمسی)فضای دپارتمانهای علوم اجتماعی در دنیا نیز تحت سلطهی بلا منازع انگارهی پوزیتویستی(و لودر اشکال و صور گوناگون)قرار داشت.
مارکسیسم در روایتی به شدت پوزیتیویستی به ایران وارد گردید و این امر سبب گردیدهبود که به رغم تمایزطلبی از علوم اجتماعی رسمی(که آن را محافظهکار و بورژوایی میدانست)،در اصلیترین و بنیادیترینگزارههای معرفتشناسانه و روششناسانه با آن همداستان باشد.
مارکسیسم در روایتی به شدت پوزیتیویستی به ایران وارد گردید و این امر سبب گردیدهبود که به رغم تمایزطلبی از علوم اجتماعی رسمی(که آن را محافظهکار و بورژوایی میدانست)،در اصلیترین و بنیادیترینگزارههای معرفتشناسانه و روششناسانه با آن همداستان باشد.
سردبیر پینوشت: (1)-اشاره به ماجرای تصفیه خونین مجاهدین مسلمان توسط جریان مرتد مارکسیست سازمان مجاهدین خلق در سال 1354 با پیروزی انقلاب اسلامی،فضایی جدید گشوده شده و بخشی از دیدگاههای حاشیهای که انگارهی پوزیتویستی حاکم را بهچالش میطلبیدند،فرصت ظهور و بروز بیشتری یافتند.
اما غلبه یافتن انگارهی مذکور در ستاد انقلاب فرهنگی(با نقشآفرینی ویژهی عبد الکریم سروش)باعث گردید تا سلطهی پوزیتیویسم بر فضای آکادمیک ایران پس از انقلاب اسلامی نیز ادامه یابد.
اما غلبه یافتن انگارهی مذکور در ستاد انقلاب فرهنگی(با نقشآفرینی ویژهی عبد الکریم سروش)باعث گردید تا سلطهی پوزیتیویسم بر فضای آکادمیک ایران پس از انقلاب اسلامی نیز ادامه یابد."