چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین ابعاد کمال گرایی و اضطراب می باشد.هدف کلی، بررسی ایفای نقش ابعاد متنوع کمال گرایی در آسیب شناسی روانی است که به طور اختصاصی در این پژوهش، همبستگی موجود میان ابعاد کمال گرایی با اضطراب مورد بررسی قرار گرفت.آزمودنی های این پژوهش 175 دانشجوی دختر و پسر دوره کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد شیروان (جامعه آماری) در سال تحصیلی 86-85 بوده که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند برای سنجش کمال گرایی ،آزمودنی ها مقیاس ابعاد کمال گرایی (MPS ) و برای سنجش اضطراب، پرسش نامه سنجش اضطراب اسپیل برگر (STAI ) را کامل نمودند. داده های بدست آمده در این مطالعه با استفاده از روش های آماری همبستگی پیرسون و آزمون t برای گروههای مستقل و رگرسیون خطی چند گانه جهت پیش بینی تغییرات متغیر ملاک از روی پیش بین تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین ابعاد کمال گرایی (خود مدار، دیگر مدار و جامعه مدار) با اضطراب (پنهان) رابطه مثبت معنا داری وجود دارد (P
خلاصه ماشینی:
"کمالگرایی مثبت،به جای اضطراب و نگرانی در{o(1) msinoitcefrep o} {o(2) tenaJ o} {o(3) nagE o} {o(4) tsorF o} {o(5) ttelF&ttiweH o} {o(6) kekcamaH o} {o(7) trohs yrreT o} {o(8) lled eoR o} {o(9) eciR o} مورد عدم تحقق اهداف و معیارهای دستنیافتنی،مثبتنگری و خوشبینی و آرمانهای تحققپذیر رادر فرد فعال میسازد.
به منظور بررسی اینکه در تعامل مولفههای کمالگرایی،کدامیک از ابعاد آن پیشبینیکننده بهتریبرای اضطراب پنهان هستند از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد که نتایج آن در جدول زیر آمدهاست: (به تصویر صفحه مراجعه شود)یافتههای جداول تحلیل رگرسیون نشان میدهد که ضریب همبستگی چندگانه برای مدل رگرسیونفوق برابر 0/966 شده است که مجذور آن یعنی ضریب تعیین برابر با 0/933 و ضریب تعیین تصحیح شدهنیز برابر با 0/931 میباشد.
بنابراین با استفاده از روش همزمان مدل معنیداری بهدست آمده است که با توجه به مجذورات تنظیم شده-0/931 و 5000/0<P و 430/987-)171,3(F متغیر معنیدار،کمالگرایی جامعه مدار با بتا -129/0 و 5000/0<P میباشد در نتیجه در تعامل مولفهدو بعد دیگر کمالگرایی(خودمدار و دیگرمدار)گرچه به تنهایی با میزان اضطراب پنهان همبستگی رانشان دادهاند ولی در تعامل با یکدیگر و همراه با کمالگرایی جامعهمدار معنیدار نبودند.
بحث و نتیجهگیری یافتههای به دست آمده از پژوهش حاضر نشان میدهد که بین کمالگرایی و ابعاد سهگانه آن بااضطراب پنهان در دانشجویان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد ابتدا معنادار بودن رابطه کل کمالگرایی با اضطراب پنهان تایید شد."