چکیده:
ﻫﺪف ﻋﻤﺪه تحقیق ﺣﺎﺿﺮ اﻋﺘﺒﺎرﯾﺎﺑﯽ مقیاس خانوادگی کیفیت زناشویی، فرم تجدید نظر شده روی زنان و مردان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهرستان سنندج بود. طرح تحقیق از نوع تحقیق همبستگی است (تحلیل عاملی به شیوه چرخش متمایل از نوع آبلیمین مستقیم و تحلیل عامل تاییدی بود). حجم نمونه شامل 384 نفر زن و مرد متاهل در دسترس در نیمسال اول 1390 که به مراکز مشاوره شهرستان سنندج مراجعه کردند، بودند و مقیاس های کیفیت زناشویی، فرم تجدید نظر شده و پرسشنامه های ملاک را ﺗﮑﻤﯿﻞ ﻧﻤﻮدﻧﺪ و داده ها به روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ به شیوه ی ﭼﺮﺧﺶ متمایل از نوع آبلیمین مستقیم و تحلیل عامل تاییدی تجزیه و تحلیل شد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ به شیوه چرخش متمایل از نوع آبلیمین مستقیم، سه ﻋﺎﻣل کیفیت زناشویی (توافق، رضایت، انسجام) را در جامعه ایرانی ﻧﺸﺎن داد و با تحلیل عامل تاییدی آن ها برازش شدند. ﺿﺮاﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﻫﻤﺴﺎﻧﯽ دروﻧﯽ از ﺟﻤﻠﻪ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ و تصنیف ﺑﺮای 14 ﻣﺎده و سه ﻋﺎﻣﻞ در کل پرسشنامه (به ترتیب با مقدار 92/0 و 89/0) رﺿﺎﯾﺖ ﺑﺨﺶﺑﻮدﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، ضرایب روایی همگرا کیفیت زناشویی با پرسشنامه رضایتمندی زناشویی، پرسشنامه ارزیابی همبستگی زوجین، مقیاس سازگاری توافق دو نفری به ترتیب (39/0، 36/0، 33/0) بدست آمده است که در سطح (0001>p) معنادار است. ﺑﻪ ﻋﻼوه، ﺗﺤﻠﯿﻞآزمون T ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ زنان و مردان در عامل ها ﺗﻔﺎوت وﺟﻮد ﻧﺪارد و همچنین تحلیل وارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮی نشان داد که ﺑﯿﻦﮔﺮوهﻫﺎی ﺳﻨﯽ هشت گانه از ﻟﺤﺎظ کیفیت زناشویی ﺗﻔﺎوت وﺟﻮد ﻧﺪارد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺑﺎ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﭘﯿﺸﯿﻦ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ اﺳﺖ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ رواﯾﯽ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳشنامه کیفیت زناشویی از آن ﻣﯽ ﺗﻮان در ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﯽ و خانواده گی در تعیین کیفیت زناشویی اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد.
خلاصه ماشینی:
"ضرورت این پژوهش موقعی بیشتر روشن میشود که مطالعات نشان میدهد که در زمینۀ کیفیتروابط زناشویی در خارج کشور پژوهشها رو به افزایش است ولی در داخل کشور کار نشده است،همچنین،اغلب روانشناسان و روانپزشکان برای تشخیص و اندازهگیری شاخصهای مختلفخانوادگی نیاز به یک ابزار دقیق و پایا دارند که بتوانند در کمترین زمان ممکن به اهداف مورد نظردست یابند.
سوال تحقیق این است که آیا پرسشنامۀ کیفیت روابط زناشویی ویژگیهای روانسنجی(پایایی و روایی)وبرازش در جامعه ایرانی دارد؟ روشجامعه و نمونه جامعه آماری این تحقیق شامل کلیۀ زنان و مردان متأهل مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهرستانسنندج در نیمسال اول 1390 بودند.
برای سنجش برازش مدل،معمولااز چندین شاخص استفاده میشود؛که کلاین و سان{o1o}(2005)آمارهها و شاخصهای زیر را پیشنهادمیدهد:شاخص مجذور خی دو )2^X( این شاخص به طور مفهومی نسبت به اندازه نمونه تغییر میکند وتفاوت بین ماتریس کواریانس مشاهده شده و ماتریس کواریانس مدل را نشان میدهد که ارتباط بینمتغیرها برابر صفر است،شاخص ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب یا رمزی{o2o}این شاخص میانگینباقیماندۀ ماتریس کواریانس-واریانس از مدل را به نسبت ماتریس کواریانس-واریانس دادهای نمونهنشان میدهد و نقطه برش 50 صدم است و باید مقدار آن کمتر از 50 صدم باشد.
بررسی تحلیل عامل تأییدی نشان میدهد که پرسشنامه در بین جامعه مورد مطالعه همبرازش دارد،در این بخش رابطه هر گویه با هر عامل براساس مدل لیوایز و اسپانیر(1979؛به نقل از ادیتال و لاو،2005)فینچام و برادبوری(1987؛به نقل از کرولی،2006)و مارکس(1989؛به نقل از تروکسل،2006)در مورد ابعاد کیفیت زناشویی در نظر گرفته شد و مدل برازش گردید.
spihsnoitaleR latiraM eht dna tnemhcattA elpuoC.
ybsuB tcurtsnoC:selpuoc dessertsidnon dna dessertsid htiw esu rof elacS tnemtsujdA cidayD -982,12,ypareht ylimaf dna latiraM fo lanruoJ."