چکیده:
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزش روانشناختی خانواده بر جو خانوادگی در خانوادههای بیماران مبتلا به اختلالات شدید روانپزشکی بود. روش: نمونه پژوهش شامل خانوادههای 30 نفر از بیماران مبتلا به اختلالات شدید روانپزشکی بود که در سال 1386 در بیمارستان طالقانی و امام حسین(ع) شهر تهران بستری بودند و از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. افرادی که مایل به شرکت در برنامه بودند در گروه آزمایش و افرادی که در برنامه شرکت نکردند در گروه کنترل قرار گرفتند. هر دو گروه به پرسشنامه جو خانواده پاسخ دادند (پیشآزمون) و سپس برنامه آموزشی 6 جلسه بهصورت جلسات هفتگی 2 ساعته برای گروه آزمایش به اجرا درآمد. دادهها با استفاده از آزمون T مستقل و کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: آموزش روانشناختی باعث افزایش انسجام و بیانگری ( 001/0>p) در گروه آزمایش شد، اما تغییری در مولفههای جو کلی خانواده و تعارض در دو گروه دیده نشد. نتیجهگیری: آموزش روانشناختی خانواده افراد مبتلا به اختلالات شدید روانپزشکی تاثیر مثبتی بر جو خانوادگی آنها ندارد. آموزش روانشناختی خانواده باعث افزایش بیانگری و انسجام خانواده میشود، اما تغییری در مولفه تعارض ایجاد نمیکند.
خلاصه ماشینی:
"اثربخشی آموزش روانشناختی خانوادهبر بهبود جو خانوادگی بیماران مبتلا به اختلالات شدید روانپزشکی ylimaf no margorp noitacude-ohcysp ylimaf fo ssenevitceffE stneitap redrosid latnem reves fo tnemevorpmi tnemtnorivne تاریخ دریافت:87/12/26 تاریخ پذیرش:89/1/24 سمیرا کرملو*،علی مظاهری1، یاسمن متقیپور1 چکیده {IBمقدمه:هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزش روانشناختیخانواده بر جو خانوادگی در خانوادههای بیماران مبتلا به اختلالات شدیدروانپزشکی بود.
روش این پژوهش به دلیل بررسی تاثیر مداخله آموزش روانشناختیخانواده بر جو خانوادگی که میتواند مورد استفاده درمانگران قرارگیرد کاربردی محسوب میشود و از لحاظ روش،شبه تجربی باپیشآزمون،پسآزمون و گروه کنترل است.
نمونه مورد مطالعه،خانوادههای 30 نفر ازبیماران مبتلا به اختلالات شدید روانپزشکی(در این پژوهششامل تشخیص اسکیزوفرنیا،اسکیزوافکتیو و اختلال دو قطبی)بودند که از این میان 15 نفر از بیماران با روش غیر تصادفی برحسب موافقت خانوادهها برای شرکت در برنامه آموزشی،در گروهآزمایش قرار گرفتند و 15 بیمار دیگر که خانوادههایشان در برنامهشرکت نکردند به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند.
برای بررسیتاثیر برنامه آموزش روانشناختی خانواده بر بهبود جو خانوادگیخانوادههای بیماران مبتلا به اختلالات شدید روانپزشکی،ابتدانمرات کلی پیشآزمون مقیاس جو خانواده در دو گروه آزمایش وکنترل با آزمون T برای دو گروه مستقل و آزمون همگونیواریانسهای لوین مورد مقایسه قرار گرفتند.
چرا که،برنامه آموزشی در این پژوهش مورد استفاده قرارگرفت،طی 6 جلسه آموزشی محدود،سعی داشت تا فاکتورهایاصلی مربوط به عود را در برنامه آموزش قرار دهد؛بنابرایننمیتوانست تمام فاکتورهای موثر در جو خانوادگی که در اینمقیاس آمده است(10 فاکتور مرتبط با جو خانواده)را در مداخلهخود بگنجاند؛در نتیجه،عدم تغییر در جو کلی خانواده کهنمایانگر نمره 10 خردهمقیاس مختلف است،قابل انتظار است."