Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

حکم شرعی وضع حدیث

نویسنده:

ISC (13 صفحه - از 22 تا 34)

کلیدواژه ها :

حدیث ،حدیث موضوع ،وضع حدیث ،حکم شرعی

کلید واژه های ماشینی : حدیث ، حکم شرعی وضع حدیث ، وضع حدیث ، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ، دروغ ، مقباس الهدایة ، دینی ، حدیث موضوع ، حکم شرعی روایت حدیث موضوع ، مسلمانان نسبت به وضع حدیث

با وجود آن‌که اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان نسبت به وضع حدیث و انتساب دروغین سخنان و افعال به معصوم، با اتکا بر ادله عقلی و شرعی، نظر منفی داشته‌اند، اما اشتمال منابع حدیثی آنان بر این گونه احادیث نشان می‌دهد که مسلمانان توجهی جدی به این قبح نکرده‌اند. برخی به انگیزه‌های مادی و دنیوی و برخی به انگیزه‌های دینی دست به جعل حدیث زده‌اند. اما ادله کسانی که به انگیزه‌های دینی موافق وضع حدیث بوده و دست به چنین اقدامی زده‌اند، چه بوده است؟ در این مقاله، ضمن طرح و بررسی برخی مفاهیم مربوط به پدیده وضع حدیث، مانند: تعریف حدیث موضوع، حکم شرعی روایت حدیث موضوع و ادله موافقان وضع حدیث، مانند: وجود مصلحت، قصد هدایت و حق‌گویی طرح و به پاسخ‌گویی آنها پرداخته شده است.

خلاصه ماشینی:

"حکم شرعی وضع حدیث شیعه و سنی بر حرمت مطلق وضع متعمد بر معصوم (پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نزد تمام فرق و نیز ائمه علیهم‌السلام نزد شیعیان) و از کبایر بودن آن ـ چون دروغ و بهتان بر معصوم علیه‌السلام است ـ اجماع دارند، (4) بلکه برخی معتقد به کفر واضع هستند؛ همچنان که از جوینی و ابوبکر بن عربی چنین نقل شده است. ، تمام صفحات؛ صحیح مسلم بشرح النووی، ج1، ص68) و در نهایت، این حدیث را متواتر دانسته‌اند، بلکه ـ همچنان که شهید ثانی می‌گوید ـ شاید بتوان گفت که تنها حدیث متواتر است یا (به قول عجاج) تنها حدیث متواتر لفظی است (مقدمه ابن الصلاح، ص163؛ تدریب الراوی، ج2، ص177؛ الرعایة، ص68 ـ 69 ؛ قواعد التحدیث، ص172 و 173؛ اصول الحدیث، خطیب، ص301). الرعایة، ص162، الرواشح، ص198 ـ 199؛ اصول الحدیث، خطیب، ص425؛ مقباس الهدایة، ج1، ص415؛ الموضوعات، ج1، در این باره، ابن حجر در شرح این حدیث از علی علیه‌السلام از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله : «لا تکذبوا علی فانه من کذب علی فلیلج النار»، (17) می‌گوید که مراد این حدیث آن است که به من دروغ را نسبت ندهید. جهت‌گیری سیره نبوی: داستان‌هایی که منجر به صدور حدیث نبوی: من کذب علی متعمدا فلیتبوء مقعده من النار»، شده، نشان از آن دارد که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در هیچ موضوعی راضی به دروغ‌بستن بر خود نبوده و چنین کاری را امری خطرناک برای فرد و جمع می‌دانسته است؛ مانند این داستان: از عبدالله‌ بن بریدة، از پدرش بریدة بن خطیب أسلمی نقل شده که قبیله‌ای از بنی لیث در یک میلی مدینه بودند و در جاهلیت مردی به خواستگاری زنی از آنان رفته بود، اما به او نداده بودند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.