چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر افزایش میزان سازگاری دانش آموزان دختر خانواده های طلاق است. در این تحقیق از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد.جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر خانواده های طلاق در مقطع دبیرستان و در منطقه 7 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 89-88 تشکیل می دادند. به این ترتیب که از بین مدارس دبیرستان منطقه 7 استان تهران، یک مدرسه به تصادف انتخاب کرده و سپس فهرستی از اسامی دانش آموزان دختر خانواده های طلاق را لیست کردیم و از بین آنان 16 نفر که از پایه اول 6 نفر و در پایه های دوم و سوم در هر پایه 5 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه سازگاری سینگ و سینا (94/0= α) پاسخ دادند. 10 جلسه آموزشی 45 دقیقه ای (دو جلسه در هفته) در گروه آزمایشی اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس صورت گرفته است. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش خودمتمایزسازی بر افزایش میزان سازگاری فرزندان خانواده های طلاق با ضریب اطمینان 99/ . موثر بوده است. براساس یافته های پژوهش حاضر به مشاوران و روان شناسان پیشنهاد می شود از آموزش خودمتمایزسازی به شیوه گروهی به عنوان یک روش کارآمد جهت افزایش میزان سازگاری نوجوانان استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش خود متمایز سازی بر افزایش میزان سازگاری فرزندان خانوادههای طلاق با ضریب اطمینان 0/99 موثر بوده است.
هدف اصلی پژوهش حاضر،تعیین اثربخشی آموزش خود متمایز سازی بر افزایش میزان سازگاری دانش آموزان دختر خانوادههای طلاق است.
در تحلیل استنباطی نیز پیش فرضهای آزمون پارامتریک مورد بررسی قرار گرفت با توجه به برقرار نبودن حداقل پیش فرضها، از آزمون غیر پارامتریک یومان ویتنی،برای مقایسه تفاوت میانگینهای گروه آزمایش و گواه در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد تا تاثیر آموزش خود متمایز سازی بر کاهش نا سازگاری آزمودنیها مشخص شود.
از اینرو آموزش خود متمایز سازی که شیوهای از بیان و تفکیک احساسات و تفکرات است موجب افزایش سازگاری میشود و این افزایش سازگاری فرصتی را برای ایجاد خویشتن مستحکم فراهم میآورد.
از اینرو پیشنهاد پژوهش حاضر این است که آموزش خود متمایز سازی به صورت کارگاهی برای تمامی اعضای خانوادههای طلاق صورت گیرد زیرا این آموزش در بحرانهایی چون طلاق موجب ارتقاء سطح تفکیک و در نتیجه افزایش میزان سازگاری افراد میشود و همانطور که دیوید اسکنارچ بیان کرد.
»به طور کلی در صورت مواجه شدن با مشکل،آموزش خود متمایز سازی درمان مناسبی محسوب میشود چرا که هدف درمان آن،افزایش میزان سازگاری فرد به تغییرات زندگی و در نتیجه کاهش اضطراب میباشد(تایتلمن،1998).
A family systems model for divorce and the loss of"self', Archives of psychiatric nursing , vol 4, issue 4 , pg 228-234 .
Bowen Theory : A study of differentiation of self , social anxiety, and physiological symptoms , contemporary Family Therapy , vol 24 , lss Smith, R."