چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی ادراک خدا در میان دانشجویان دانشگاه فردوسی بود. با استفاده از گروه نمونه ای به حجم 455 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی که به شیوه تصادفی انتخاب شده بودند آزمون های ادراک خدا (لاورنس، 1997)، خودپنداره راجرز (1951) و خودکارآمدی عمومی (نظامی و همکاران، 1996) اجرا گردید. داده ها توسط ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن و ایتا و آزمون خی دو تحلیل گردید. یافته ها ضمن تایید خصوصیات روانسنجی آزمون ادراک خدا، بین احساس خودکارآمدی و خرده مقیاس های حضور، پذیرش، خیرخواهی، تاثیر و کل نمره ادراک خدا ارتباط معنی دار یافته شد. بین خودپنداره و خرده مقیاس های حضور، چالش، پذیرش، خیرخواهی، تاثیر، مشیت و کل نمره ادراک خدا ارتباط معنی دار نشان داد. نتایج همچنین بیان کرد که بین ادراک خدا و وضعیت مذهبی خانواده ارتباط معنی داری وجود دارد. نتایج این پژوهش همچنین نشان داد ادراک خدا با خودپنداره و احساس خودکارآمدی، دو متغیر مهم روانی، در ارتباط است.
خلاصه ماشینی:
"نتایج به تفکیک خرده آزمونها در جدول ذیل گزارش شده است: جدول 5-1 خلاصه نتایج ضریب همبستگی پیرسون مربوط به متغیر سطح خودکارآمدی و ادراک خدا (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که نتایج جدول فوق نشان میدهد،با توجه به 0/44-r و 0/000-p،0/56-r و 0/000- p،0/60-r و 0/000-p،0/48-r و 0/0007-p و 0/53-r و 0/003-p بین احساس خودکارآمدی و خرده مقیاسهای حضور،پذیرش،خیرخواهی،تاثیر و کل نمره ادراک خدا ارتباط معنیدار وجود دارد.
نتایج به تفکیک خرده آزمونها در جدول ذیل گزارش شده است: جدول 6-1 خلاصه نتایج همبستگی پیرسون مربوط به متغیر خودپنداره و ادراک خدا (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که نتایج جدول فوق نشان میدهد،با توجه به 0/47-r و 0/000-p،0/55-r و 0/000- p،0/61-r و 0/000-p،0/53-r و 0/000-p،0/39-r و 0/0008-p،0/43-r و 0/006-p و 0/59-r و 0/000-p بین خودپنداره و خرده مقیاسهای حضور،چالش،پذیرش،خیرخواهی،تاثیر، مشیت و کل نمره ادراک خدا ارتباط معنیدار وجود دارد.
نتایج در جدول ذیل گزارش شده است: جدول 7-1 خلاصه نتایج ضرایب همبستگی مربوط به متغیرهای دموگرافیک و ادراک خدا (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که نتایج جدول فوق نشان میدهد با توجه به 0/16-rو 0/57-p،0/31-r و 0/24-p ،0/14-n و 0/46-p،0/21-n و 0/34-r و 0/14-p و 0/34-r و 0/12-p بین ادراک خدا و متغیرهای سن،مقطع تحصیلی،جنسیت،وضعیت تاهل،نماز خواندن و وضعیت اقتصادی خانواده ارتباط معنیدار وجود ندارد و نیز با توجه به 0/49-r و 0/000-p بین ادراک خدا و وضعیت مذهبی خانواده ارتباط معنیداری وجود دارد فرضیه چهارم تحقیق بیان میکرد که در میان توزیعهای مختلف جنسیتی،وضعیت تاهل و تحصیلی دانشجویان از نظر ادراک خدا تفاوت معنیداری وجود دارد."