خلاصه ماشینی:
"جریمه دیرکرد علامت سوالی در بانکداری اسلامی گفتو گو با حجت الاسلامسید عباس موسویان(به تصویر صفحه مراجعه شود) *مستوره رضوانی:روش دریافت جریمه دیرکرد از مشتریانی که در باز پرداخت تسهیلات دریافتی،تاخیر و سررسید دین را به تعویق میاندازند،به این ترتیب است که بانکها و موسسات مالی-اعتباری کشور،متناسب با انواع قراردادهای بانکی،مادهای را به صورت شرط ضمن عقد در متن قرارداد میگنجانند که به مقتضای آن مشتری متعهد میگردد بدهی خویش را در راس مدت مقرر پرداخت نماید.
این راهکار اگرچه مورد تایید شورای نگهبان است و نظام بانکی به استناد آن عمل میکند و قوانین خاصی نیز با عنوان جریمه دیرکرد یا«خسارت تاخیر تادیه»در قانون آیین دادرسی مدنی و قانون نحوه وصول مطالبات بانکها وضع شده است،لکن از جهت فقهی بحث برانگیز است و چالشهای فراوانی پیرامون مشروعیت دریافت جریمه دیرکرد در قراردادهای بانکی وجود دارد.
ربای جاهلی طبق تعریفی که در متون دینی و تاریخی به دست ما رسیده،عبارت ازاین است که وقتی کسی به دیگری بدهی داشت و سررسید آن بدهی فرا میرسید، طلبکار نزد بدهکار میرفت و میگفت:«تعطی أوتربی؟:آیا بدهیات را تسویه میکنی یا آن را زیاد میکنی؟» از دیدگاه شورای نگهبان و فقها،ربای جاهلی یک قرارداد جدیدی است که دو طرف روی دین میبندند،مبنی بر اینکه برای مثال یک سال مهلت داده شود و در مقابل مقداری به مبلغ بدهی افزوده شود که اگر بخواهیم آن را تطبیق دهیم، نزدیکترین مفهوم در نظام بانکی ربوی،جریمه دیرکرد است."