خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)نمایش مکرر و بعضا به صورت کمدی وهمچنین به صورت کاملا طبیعی خشونت آیامیتواند قباحت این اعمال را در ذهن مخاطببریزد؟آیا خشونت موجود در سینما اثراتمنفی بر روی مخاطب دارد؟ قبل از این که به دستهبندی بین روانشناسان،جامعهشناسان و جرمشناسان بپردازم لازممیبینم سخنان بیل کلینتون را بعد ازواقعه کشتار در دبیرستان کلمباین ذکر کنم: «هر روز به کودکان ما مقدار بالایی از خشونتاز طریق رسانههای مختلف تصویری خوراندهمیشود.
البته گروهی از محققین این تاثیر را چندانعمده نمیدانند؛مثلا کرسی و تراشر با تحقیقیکه در یکی از حومههای نیویورک انجام دادندبه یک همبستگی قاطع بین بزهکار و تعداددفعات رفتن او به سینما دست نیافتند و بهعنوان نتیجه این تحقیق اذعان داشتند کهسینما فقط میتواند حالت قهرمانی را در نزدبیننده ایجاد کند که این حالت ممکن است بهگانگستربازی منجر شود.
در مورد کسانی که تاثیر صحنههای خشن را بررفتار مخاطب مسلم میدانند،با کمی اغماضسه دسته عمده وجود دارد: گروهی که طرفدار نظریه روان بالایی فرویدهستند بر این عقیدهاند که نه تنها این تاثیر صنفی نیست بلکه تماشای صحیح اعمال خشن،درمان بخش است و موجب تخلیهی عصبانیتو نفرت از افرادی میشود که فرصت و یا امکانبروز احساسات و رفتار خشن را ندارند.
» طرفداران این نظریه معتقدند که رسانهها ازطریق سازوکارهای زیر باعث پرخاشگری درجامعه میشوند: 1-یادگیری اجتماعی و تقلید و الگوبرداریاز ارزشها،هنجارها و فنون پرخاشگری وخشونت 2-بازداری زدایی به معنای کاهش خودداریبینندگان از انجام اعمال پرخاشگرانه 3-حساسیتزدایی به معنای افزایش تحملبینندگان و قبول خشونت و پرخاشگری دیگران4-برانگیختگی روانی یعنی افزایشبرانگیختگی کلی فرد و تقویت پرخاشگری در اونمایش یک پژوهش دانشگاهی در پنسیلوانیادر امریکا در سال نیز حاکی از تفاوت معناداررفتار کودکان پس از تماشای برنامههای خشنو برنامههای مروج همکاری و روحیه تعاونبود."