چکیده:
چکیدهجنبش دانشجویی از مسألههای مهم جامعهشناسی سیاسی ایرانتلقی میشود اما کمتر به ماهیت جامعهشناختی آن پرداخته شدهاست، و از این رو، تردیدهایی در باره ماهیت جامعهشناسی سیاسیآن وجود دارد، نقیصهای که این مقاله در پی رفع و جبران آن استالبته در حد بضاعت اندک خویش. شاید تلقی غیرواقعی یا خیالیدانستن جنبش دانشجویی به علت فاصله گرفتن از شعارهایاساسی خود یعنی: استکبارستیزی و استبدادستیزی و نیز، ادعایافول آن به دلیل قوام یابی روز افزون جمهوریت در نظام سیاسیایران، ریشه در همین تردیدها داشته باشد و مطالعه جامعهشناختی آن درعرصه علم سیاست بتواند به راهی برای پاسخ بهتردیدهای موجود در زمینه جنبش دانشجوییمنجر شود.
خلاصه ماشینی:
"این تفکر اسلام گرایانه سپس به دانشکدههای دیگرهمانند دانشکده فنی گسترش یافت اما ظهور و بروز نهضت امام خمینی(ره) از سال 1341موج جدیدی از گرایش به اسلام البته اسلام ناب را در بین دانشجویان برانگیخت به گونهایکه آنان را به یکی از ارکان نهضت امام خمینی(ره) تبدیل کرد ولی برای تبدیل آن بهگرایش غالب بر جنبش دانشجویی و کنار زدن کامل گرایشهای چپ کمونیست و راستناسیونالیسم معتدل چون: حزب به انزوا رفته توده و جبهه سرکوب شده ملی و افراطیهای یرواند آبراهامیان، ایران بین دو انقلاب، ترجمه احمد گلمحمدی و ابراهیم فتاحی، تهران: نشر نی، 1377،ص 405 ـ 410.
یکی از عللی که دفتر تحکیم وحدت، علیرغم آن که موسس تفکر اسلامگرایی نبودولی تا سالها پس از آن، در رأس این موج قرار گرفت و به هدایت و رهبریت جنبشدانشجویی پرداخت، تسخیر لانه جاسوسی بود و جالب این که در دهه 1370 یعنی زمانی کهبخشی از دفتر تحکیم به انتقاد یا تبری جستن از اشغال لانه جاسوسی دست زدند، هم دردرون دفتر تحکیم وحدت انشعاب پدید آمد و هم نقش ممتاز دفتر تحکیم در هدایت ورهبری جنبش دانشجویی از دست رفت اما در سالهای اولیه پس از اشغال لانه جاسوسی،دفتر تحکیم با بهرهگیری از موقعیت و اعتبار ناشی از اشغال لانه جاسوسی، نفوذ تقریبابالایی در نهادهای انقلابی چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی پیدا کرد وکوشید توان خود را مصروف حفظ انقلاب اسلامی، توسعه ایران اسلامی و رفع عقبماندگی ایران نماید."