چکیده:
این مطالعه، با رویکردی توصیفی- پیمایشی، با هدف بررسی روند و ابعاد فرایند بین المللی سازی برنامه های درسی با رویکرد آموزش از دور، در آموزش عالی ایران، ضمن بررسی دلایل ضرورت این امر، به شناسایی عوامل، شرایط، منابع، امکانات، تنگناها، فرصت ها و راهبردهای مناسب برای آن پرداخته است. در این راستا با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای – طبقه ای و استفاده از فرمول ککران، 543 نفر از اساتید و دانشجویان ایرانی و خارجی در 5 دانشگاه شهر تهران به تکمیل پرسشنامه ای در طیف لیکرت مرکب از 8 پرسش و 96 گویه پرداخته اند. پس از تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری t تک گروهی، رتبه بندی فریدمن و تحلیل واریانس، بر اساس نتایج، برای همگامی با روند جهانی شدن و شناساندن فرهنگ و تمدن ایرانی به جهانیان، بین المللی سازی برنامه های درسی در آموزش عالی امری ضروری است و رویکرد آموزش از دور، به واسطه ی انعطاف پذیری بالا و گذر از مرزهای جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، می تواند راهبردی اثر گذار در این فرایند بشمار رود. از مهم ترین عوامل اثر گذار بر موفقیت فرایند بین المللی سازی برنامه های درسی با رویکرد آموزش از دور در آموزش عالی ایران، می توان به گسترش همکاری های بین المللی دانشگاهها، گسترش استفاده از زبان بین المللی در تدریس، تجدید نظر در قوانین جاری و شفاف سازی آن ها، توسعه ی منابع مالی، انسانی و زیر ساخت های تکنولوژیک لازم، بهره برداری از فرصت تشابهات فرهنگی و تعداد زیاد متقاضیان ادامه تحصیل در سطح منطقه، انتخاب موضوع-های درسی مناسب و لحاظ کردن رویکرد تبدیل شونده در عناصر برنامه درسی یا تغییر در پارادایم های فکری یاددهندگان و یادگیرندگان به واسطه تغییر اساسی در آنچه تدریس می شود و چگونگی تدریس آن اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
(Norooz zadeh, 2006) 1 -Internationalization at home (IaH) با توجه به موردهای ذکر شده ، لزوم بین المللی سازی برنامه ی درسی در آموزش عالی ایران هرچه بیش تر درک می شود و بنظر می رسد که استفاده از رویکردهای آموزشی مبتنی بر فاو، بتوانند به گونه ی راهبردی این فرایند را تحت تاثیر قرار دهند، اما موفقیت فرایند IOC افزون بر آن که تحت تاثیر شرایط و مولفه های محیطی چون شرایط سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی جامعه است ، به عوامل درون موسسه ای و مشارکت تمام اعضای علمی و حرفه ای دانشگاه ، منابع و امکانات و فرصت های در دسترس ، توسعه هوش فرهنگی و شایستگی های ارتباطی (٢٠٠٦,Tan&Early, Ang )، ماهیت موضوع های درسی و رویکردهای آموزشی و تربیتی مورد استفاده نیز متکی است .
1 -Internationalisation Of Curriculum Of Distance Education (IOCD) in Iran's Higher Education(IOCDIHE) پرسش ٤– موانع و تنگناهای بین المللی سازی برنامه های درسی با رویکرد آموزش از دور در آموزش عالی ایران کدامند؟ بر اساس جدول ٤ میانگین پاسخ افراد نمونه در ارتباط با تاثیر هر یک از عوامل یاد شده در حد قابل قبول (٣ p-value) شده است و روابط سیاسی نامناسب بالاترین رتبه و فقدان علاقه و انگیزه ی متخصصین برای تولید محتوایی بین المللی پایین ترین رتبه را آورده اند.