خلاصه ماشینی:
"»6 واژهء آریستو کراسی به مرور زمان درونمایهء اولیهء خود را از دست داده و دارای بار منفی گردیده است،تا آنجا که از آریستو کراتها به عنوان«قشرهای صاحب ثروت و مکنت»و از قدرت آنان به عنوان«قدرت سیاه»یاد شده است!بسیاری آریستو کراسی و نخبگان را یکی میانگارند و امروزه اصطلاحات آریستو کراسی اداری،آریستو کراسی حزبی و حتی آریستو کراسی کارگری نیز رایج است.
@آلن دوبنوا،با الهام از نیچه،برداشت و تعریفی نو و ارزشمند از آریستو کراسی دارد و بهترین معیار برای شناسائی شایستهترین کسان را منش و شخصیت والا و استوار میداند؛همان چیزی که ژنرال دوگل آن را«فضیلت در روزگاران سخت»خوانده است.
اما آن چه حقیقت دارد این است که یک شکل خاص هند و اروپائی از آریستو کراسی وجود دارد که کاست برهمنان در هند ودائی، آزادگان12اسپارتی،نجبای آتن،بزرگزادگان رومی و اشراف قرون وسطی مظاهر گوناگون آن بودهاند.
از یاد نبریم که 43% از امپراتوران روم«تازه کار»بودند،به عبارت دیگر قدرت را از راه وراثت به دست نیاورده بودند،و نیز این که،در طول تاریخ کلیسا، آریستو کراسی مذهبی نه از طریق وراثت بلکه از طریق«انتخاب عضو» نیروی تازه میگرفت و نوسازی میشد و این شیوه کارآئی و قابلیتی به مراتب بیش از انتقال قدرت در خاندانهای بزرگ سلطنتی اروپای قدیم داشت.
به همین دلیل است که بین مردم(که به منزلهء ریشه و خاستگاه آریستو کراسی به شمار میرود)و خود طبقهء آریستو کرات همدلی و یگانگی رویهمرفته طبیعی وجود دارد.
معیار شایستگی آریستو کرات این است که برای«واقعیت بخشیدن»به ارزشهای اعتقادی مردم خود چقدر لیاقت دارد."