خلاصه ماشینی:
"در حالی که کتابهای فروغ،شاملو،سپهری،و حتی مشیری و مصدق کموبیش پرفروش است(حتی کتابسازی به صورتدرآوردن گزیدهای از آثار این شاعران به همراه چیزی شبیه نقد و تحلیل،حسابی رواج دارد).
فروغ از شاعرانه کردن واژهها سخن گفت؛اینکه چرا شاعر نباید از واژههای روزمرۀ زندگی امروز استفاده کند؟سپهری در صدای پای آب بسیاری از این واژههای نامانوس(در شعر)را در شعرش آورد،و خیلیهای دیگر همین کار را پیشتر کردهبودند،و بعدتر کردند.
اما این فقط بخشی از وظیفه نقد شعر است.
از این طریق چگونه میتوان به انسجام فرمییک شعر پی برد؟چگونه میشود ساختار یک شعر را تشخیص داد و آن را مشخص کرد؟درست است که شعر به شاعر الهام میشود،اما شاعر بایستی توانسته باشد که به شکلیشهودی ساختاری منسجم را برای شعرش تدارک ببیند که در نقد آشکار شود.
اینکه شعر نو از بند قافیه و ردیف(و گهگاهوزن)آزاد شده،به معنی این نیست که هیچمحدودهای ندارد."