خلاصه ماشینی:
"49 تحلیل گفتار المیزان سخنان مرحوم استاد علامه طباطبایی در مقابل دیگر مفسران ، گرچه عمیق است و قابل بحث و دقت ، چنان که ایشان در معارف قرآنی ، نوآوری فراوانی دارند ، ولی اولا اثبات این که احتجاج آنها درون گروهی بوده و استفاده آن از ظاهر آیه دشوار است و ثانیا گفته ایشان مبنی بر این که یهودیت علیه مسیحیت یک احتجاج عالمانه داشته ، در صورتی تام و مورد ستایش است که در غیر محور تثلیث و نبوت حضرت مسیح (علیه السلام) باشد .
مقصود از مسلمان بودن ابراهیم (علیه السلام) و اگر مسلمانان در مناظره های خود ، ابراهیم خلیل را مسلمان معرفی می کردند و آن حضرت را از خود می دانستند ، به این جهت بود که اولا : جریان آن حضرت را در کتاب آسمانی خویش می یابند و ثانیا مقصود آنها از اسلام آن است که آن حضرت در خطوط اصلی و اصول ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 ـ در جای دیگر بیان شده که اگر قید « مسلما » نبود ، مطلب روشن بود ولی برای توضیح آمده است .
قرآن کریم وی را از اولین دعوت کنندگان به توحید معرفی کرده و با عظمت بر او درود می فرستد و می فرماید : « سلام علی نوح فی العالمین » ( 1 ) که چنین تعبیری در رابطه با دیگر انبیا نیامده ، چنانکه می فرماید : « سلام علی موسی و هارون » ( 2 ) ، « سلام علی ابراهیم » ( 3 ) نوح پیامبر ، پایه گذار توحید ابراهیمی آنگاه حضرت ابراهیم را از پیروان نوح (علیه السلام) دانسته ، و ریشه دین ابراهیم را همان توحیدی می داند که نوح ( سلام الله علیه ) پایه گذار آن بوده ، می فرماید : « و ان من شیعته لإبراهیم » ؛ ( 4 ) یعنی « از کسانی که جزو پیروان نوح هستند ابراهیم خلیل ( سلام الله علیه ) است ."