خلاصه ماشینی:
"اغلب کشورهای پیشرفته دارایشبکههای وسیع بازاریابی میباشندمثلا در سال 1964 کشور استرالیادارای صد نمایندگی بازرگانیدر نقاط مختلف جهان بوده استکه کار آنها جمعآوری اطلاعاتلازم در زمینه بازارهای مختلفراجع به چگونگی سلیقه مصرفکنندگان،قیمتها،وضع درآمدطبقاقت مختلف اجتماعی وضع وموقعیت رقبا،پیشبینی عرضه کالاهای جدید و سایر امکانات بازاربوده است.
خرید جنس خوب و ارزانهدفی است که از هر مصرف-کنندهای میتوان یافت بنابرایناگر فروشندهای نتواند به موازاتعرضه کالا قیمت آن را پائین آورددچار شکست میگردد و از رقبایخویش عقب میماند و چون اینرقابت در بازارهای بین المللی بیشتربچشم میخورد ازاینرو صادر&%11729BOBG117-G% کنندگان باید به نوسانات قیمتو مبارزه شدیدی که بر سر ارزانفروشی وجود دارد توجه کاملمعطوف دارند و بیش از آنکه درعرضه معاملات بین المللی ماتگردند حریف و رقیب را از میداندر کنند و مانع از دست رفتنبازارهای فروش شوند.
ب-تشکیل بازار مشترک: یکی از علل عدم پایداری صنایعنوخاسته کشورهای در حال توسعهو عدم توانائی لازم در مقابلرقابت کالاهای ساخته شده کشورهای پیشرفته از لحاظ کیفیت وقیمت تمام شده کوچک بودن بازارهای داخلی است.
زیرا همانطورکه اشاره شد کشورهای توسعه یافتهموانعی برای صادرات این کشورهاایجاد مینمایند و بازارهای داخلیآنها نیز کوچک و قادر به جذبکالاهای ساخت داخلی نمیباشد در نتیجه کشورهای مذکور از مزایایتولید انبوه که یکی از ارکانکاهشدهنده قیمت است محرومند.
بطوریکه در جدول فوق ملاحظهمیشود قسمت عمده دادوستدتجارتی کشورهای در حال توسعهبا کشورهای پیشرفته انجاممیگیرد مثلا مجموعا صادرات ایتکشورها به کشورهای پیشرفته29/2 بیلیون دلار در سال 1967بوده در حالیکه رقم مذکور در موردخود این کشور فقط 8/1 بیلیوندلار بوده است و اگر بترکیبمبادلات مزبور توجه شود ملاحظهمیگردد که رقم قابل توجه آن درهر دو مورد از مواد اولیه تشکیلمیگردد."