خلاصه ماشینی:
"{%{J{U U}جامعۀ مدنی وقانونگرایی (3 جستار پیوسته) یک قرائت ساده از جامعۀ مدنیJ} دکتر محمد قراگوزلو ظهور انقلاب اسلامی با تمام ویژگیهای یگانه وفراز و نشیبهایش،دفاع مقدس 8 ساله ودستاوردهای حیرت انگیزش،پدید آمدن نگرشجدید فرهنگی و نوعی ایمان اسلامی فراگیر که درفراگرد خود منحصر به تحولات اجتماعی خاصیدر جامعۀ ایران گردیده است و بویژه حافظۀ تاریخیعمومی و آگاهیهای فردی را بهگونهای چشمگیرارتقاء بخشیده است،در کنار رشد و توسعۀ شهرهاو تشکلیل کلانشهری همچون تهران و در نتیجهبه میدان آمدن اقشار متوسط از یک سو و حجمروز افزون تلاطم ناشی از این تحولات از سویدیگر،ضرورت طرح و تأسیس و تحکیم جامعۀمدنی را پیش کشیده است.
7-مبحث قانون و ابزارهای روشن،بی طرف ومرزبندی شدۀ آن،اساسیترین موضوع در طرحاندیشۀ جامعۀ مدنی است؛ 1-7-در جامعۀ مدنی همۀ اعضا و شهروندان-بدون استثنا-تحت نفوذ،مادون و تسلیم محض دربرابر قانونند و همگن در برابر همۀ بخشهایقانون از حقوق و وضع یکسان برخوردارند؛ 2-7-قانون در جامعۀ مدنی باید بهگونهایطراحی و وضع شود که حتی المقدور قدرت تفسیربه رأی و سوء استفاده از آن به پایینترین میزان تقلیلیابد؛ 3-7-در جامعۀ مدنی ایمن مانن قانون از هرگزندی یک اصل است؛ 4-7-تفاوت قانونمندی در جامعۀ مدنی و دیگرنظامهای اجتماعی در آگاهی شهروندان وشیوههای تربیتی و بینش مشخصی است که تمامیسدهای حاکمیت قانون را در هم میشکند؛ 5-7-و لذا جامعۀ مدنی،طرحی دقیق ازپدیداری متناسب با شرایط و حالاتزیست محیطی بشری است که برآیندهای تجربیو علمی تعامل و گفتگوی تمدنها،بر اساسارادهای تاریخی،منبعث از آگاهیهای فردی وجمعی به وجود آمده است،در حالی که گونههایمختلف نظامهای اجتماعی نه بر اساس یک طراحیمعین بلکه بر پایۀ بعضی نیازها و واقعیاتاجتنابپذیر و اجتنابناپذیر شکل گرفته است؛ 8-آگاهی و آزادی در مواجهه و انکار جهل واستبداد از ضروریات تشکیل جامعۀ مدنی است؛ 1-8-در جامعۀ مدنی شهروندان باید بدانند کهبرای استیفای حقوق شخصی خود و رعایت حریمحرمت دیگران،چگونه رفتار کنند."