خلاصه ماشینی:
"به دیگر سخن،جامعهء اطلاعاتی چونان مخلوق و خالق نظام سرمایهداری جهانی نو،فضای عمومی جدیدی را بر اساس ارتباطات الکترونیکی و فرایندهای اطلاعرسانی پیافکند تا از این طریق حیات خود و نظام مخلوق و خالق خود را به اتکای گسترش علم،پیوند اطلاعات و عمل، تعمیم کاربرد نظامی اطلاعات به همهء حوزههای زندگی از حیث کارایی و صرفهء اقتصادی،تحول مشارکت اجتماعی،افزایش تکثر فرهنگی، تجدید مهارت کاری و نه مهارتزدایی از آن ( Zuboff,1988 )،ارتقای نگرشها و غنای منافع، تغییر مناسبات طبقاتی،تعمیق امکان تنازع و ستیزهء عقلانی گروهها و حکومتها و رشد جنبشهای جمعی مستدام دارد و طرحی نو از خلقت درافکند.
به بیان دیگر،از این منظر،توجه به امکان حضور و مداخلهء ارادهء خلاق آدمی برای بازسازی و نوسازی جامعهء اطلاعاتی در راستای رفع نیازها و اهداف فردی و جمعی ضرورت دارد و همین امر توجه به ساخت و کارکرد خرده نظامهای این جامعه یعنی نظام ارگانیسمهای رفتاری،نظامهای شخصیتی، نظامهای اجتماعی و نظام الگوهای رفتاری را حتمی و بلکه واجب میسازد.
به این ترتیب روشن است که تدوین سیاستهای اطلاعرسانی،ایجاد انگیزهء استفاده از اطلاعات در کاربران بر پایهء سنجش نیازهای آنان،ترویج عادت مطالعه و تحلیل منابع اطلاعاتی موجود بر حسب نیازهای منابع انسانی نیز جامعهء اطلاعاتی جامعهای است که بخش اعظم نیروهای کاری آن عهدهدار جریان اطلاعرسانی هستند و با فعالیتهای خویش زمینه ساز عملکرد سایر بخشهای اقتصادی-خدماتی میگردند.
در نهایت توجه به این نکته ضرورت دارد که صرف حضور اطلاعات راه حل کلی مسائل اجتماعی نیست؛بلکه این امر مبین سلسله مراتب تحقق راه حلهای مزبور میباشد و به همین لحاظ است که تفکر جامعه شناختی از یک نظر برای تمهید انطباق افراد با ابداعات منبعث از مبادلات اطلاعاتی و ترکیب اطلاعات در فرایندهای کلان ساختی-سازمانی جامعه لازم میآید."