چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر مشاهده مدل انیمیشنی، تصاویر ثابت و مدل ترکیبی بر یادگیری حرکتی مهارت بالانس دو پایه است. 45 آزمودنی با میانگین سنی7/1±03/8 به طور تصادفی در سه گروه تجربی مشاهده مدل انیمیشنی، تصاویر ثابت و مدل ترکیبی قرار گرفتند. آزمودنی ها مهارت بالانس دو پایه را به مدت سه هفته (هر هفته سه جلسه) تمرین کردند. پیش آزمون، آزمون اکتساب و آزمون یادداری از سه گروه به عمل آمد. امتیازات آزمودنی ها از طریق محاسبه میانگین امتیازات سه داور براساس هنجار تعیین شده فدراسیون ژیمناستیک صورت گرفت. نتایج تحلیل واریانس دو طرفه در اندازه های تکراری نشان داد مشاهده مدل انیمیشنی، تصاویر ثابت و ترکیبی بر یادگیری حرکتی مهارت بالانس دو پایه تاثیر معنی داری دارد (001/0 pv =). همچنین نتایج نشان داد اختلاف معنی داری بین گروه های مدل انیمیشن و مدل ترکیبی وجود ندارد (156/0 pv =). در نهایت هر دو گروه مدل انیمیشن و مدل ترکیبی، عملکرد بهتری نسبت به گروه تصاویر ثابت داشتند (001/0 pv =). در کل نتایج نشان می دهد مشاهده انیمیشن روش الگودهی مناسب برای یادگیری مهارت بالانس دوپایه در سنین کودکی است. همچنین پیشنهاد می شود، از تصاویر ثابت به عنوان مکمل همراه با انیمیشن استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
دانشیار دانشگاه ارومیه چکیده هدف این پژوهش ، بررسی تأثیر مشاهدة مدل انیمیشنی ، تصاویر ثابت و مدل ترکیبی بر یادگیری حرکتی مهارت بالانس دو پایه است .
نتایج تحلیل واریانس دو طرفه در اندازه های تکراری نشان داد مشاهدة مدل انیمیشنی ، تصاویر ثابت و ترکیبی بر یادگیری حرکتی مهارت بالانس دو پایه تاثیر معنی داری دارد (٠/٠٠١ = pv).
برای مثال آرگوئل و جامت (٢٠٠٩) نشان دادند تأثیر مشـاهدة ترکیـب انیمیشـن و تصـاویر ثابـت بـر دانش کمک های اولیه بیشتر از مشاهده انیمیشن و تصاویر ثابت به تنهایی است (٣).
بـا توجـه بـه اینکـه دانش در این مهارت ها می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد، به همین دلیـل محققـان تـأثیر ایـن مـدل هـا 1 - Kampiotis & Theodorakou 2 - Cognitive load Theory 3 - Hoffler & Leutner 4 - Procedural-Motor Knowledge 5 - Ayres & et al (انیمیشن ها و تصاویر ثابت ) و تأثیر ترکیب آنها را بیشتر در سطح شناختی یادگیری بررسی کرده اند.
به همین منظور، محقق در این تحقیـق بـر آن اسـت تأثیر مشاهدة مدل انیمیشنی ، تصاویر ثابت و ترکیبی بر یادگیری حرکتی مهارت بالانس دو پایه را بررسی کند.
بنابراین احتمالاً همراه شدن تصاویر ثابت با انیمیشـن (مشـاهدة ترکیبـی ) در تحقیق آرگوئل و جامت (٢٠٠٩) موجب افزایش یادگیری در سطح شناختی (دانش ) مهارت و این امر نیـز سـبب افزایش عملکرد گروه ترکیبی نسبت به گروه انیمیشن شده است .
"The Effects of Cooperative Learning and Model Demonstration Strategies on Motor Skill Performance during Video Instruction".
"Instructional animations can be superior to statics when learning human motor skills".