چکیده:
کانونهای تفکر مراکزی علمی و پژوهشی تولید ایده و فکر محسوب میشوند که در ظرفیت خطمشیگذاری و تصمیمگیریهای راهبردی، سیاستگذاریها و در چرخهی خطمشیهای عمومی نقش تعیین کنندهای دارند. نتایج این بررسی از طریق (49) نفر از صاحبنظران، نخبگان علمی کشور و نقشآفرینان عرصهی خطمشیها است که بهعنوان مشارکت کنندگان پژوهش، مرتبسازی (تکمیل نمودار کیو) را انجام داده و در مصاحبهی شرکت کردهاند. نتایج پژوهش چهارده دستهبندی از عقاید و باورهای مشارکت کنندگان را در دو بخش دولتی و خصوصی نشان میدهد. دیدگاههای دستهبندی شده، به نقشهای متفاوت کانونهای تفکر در خطمشیهای عمومی کشور اشاره داشتهاند که این نقشها بهترتیب به «خطمشیسازان»، «توصیهگران بینقش»، «محافظهکاران»، «حمایتگران»، «منتقدان قانونگرا»، «منفیگرایان»، «کانون مستقل»، «نقشآفرینان ناهماهنگ»، «نقادان سیاست»، «جانبداران ناکارآمد»، «مسئولیتپذیران»، «کارآمدان ذینفوذ»، «تقویت کنندگان مثبت» و«ظرفیتهای ناشناخته» تفسیرپذیر هستند. نقشهایی که از سوی مشارکت کنندگان در گروهها، مشابه انتخاب و ارزشیابی شدهاند، بهعنوان «نقشهای جدید» کانونهای تفکر در عرصهی خطمشیهای عمومی در نظر گرفته شدهاند که از طریق تجزیه و تحلیلهای کیو مانند توجه به «بزرگی بار عاملی» در تحلیل، «اهمیت جایگاه و موقعیت شغلی مشارکت کنندگان گروه»، «تعداد اعضای گروه» و نیز عواملی که درصد زیادی از«واریانس کل» (در جمع 79 درصد) را تبیین نمودند، بهدست میآید. همچنین نقشهایی که بهطور کامل متفاوت ارزشیابی شدهاند، ضعفهای کانونهای تفکرتلقی شدهاند.
خلاصه ماشینی:
نقش هايي که از سوي مشـارکت کننـدگان در گـروه هـا، مشـابه انتخـاب و ارزشيابي شده اند، به عنوان «نقش هاي جديد» کانون هاي تفکر در عرصه ي خط مشي هاي عمومي در نظر گرفته شده اند که از طريق تجزيه و تحليل هاي کيو مانند توجه به «بزرگي بار عاملي » در تحليل ، «اهميت جايگاه و موقعيت شغلي مشارکت کنندگان گروه »، «تعـداد اعضـاي گـروه » و نيـز عـواملي کـه درصـد زيادي از«واريانس کل » (در جمع ٧٩ درصد) را تبيين نمودند، به دست مي آيد.
با توجه به مباحث مطرح شده ، سؤال هايي که در هدايت مقالـه ي حاضـر نقـش داشـته و به آن پرداخته مي شود عبارتند از: ١- دامنه ي ايده ها نسبت به مفهوم نقش کانون هاي تفکـر در «دستور کار»، «تدوين »، »اجرا» و ارزيـابي » خـط مشـي هـاي عمـومي از طريـق مشـارکت کنندگان پژوهش چگونه است ؟ ٢- آيا ادعاهاي مطـرح شـده در فضـاي گفتمـان پـژوهش قادر به تبيين جنبه هاي مختلف کانون هاي تفکر و نقـش آن هـا در«دسـتور کـار»، «تـدوين »، «اجرا» و ارزيابي » خط مشي هاي عمومي است ؟ ٤- تغييرات ديدگاه ها چگونه با يکـديگر در ارتباط اند؟ ٥- چه ويژگي هايي سبب مشابهت و مغايرت ديدگاه ها و نتايج مي شود؟ روش شناسي پژوهش انتخاب روش پژوهش بر پايه ي ديدگاه فلسفي و معرفت شناختي انجـام مـي شـود و نحـوه ي گردآوري داده ها، تنظيم ، تلخـيص و چگـونگي تحليـل شـواهد نيـز بـر پايـه ي آن ديـدگاه خواهـد بـود [٢].
Yengleds) Handbook of Research Methods in Public Administration or Public Policy , Kaifcag Yang, Gerald J Miller:722-755: Available at: www.