چکیده:
یکی از داغترین موضوعات در سالهای اخیر در مدیریت، بحث هویت سازمانی و مهمتر از آن شکلدهی هویت است که پژوهشهای بسیار نادری در این زمینه انجام شده است. امروزه در بسیاری از سازمانهای دولتی، نوعی تمایل به افزایش نرخ جابهجایی، کاهش رضایت شغلی، افزایش میزان غیبت از کار، گسترش بیگانگی از کار و فقدان احساس مسئولیتپذیری کارکنان و بهطورکلی عدم هویتیابی اعضا با سازمان خود، مشاهده میشود. لزوم افزایش آگاهی مدیران و اداره کنندگان این سازمانها از عوامل موثر بر شکلگیری هویت سازمانی و منافع بالقوه حاصل از وجود هویت سازمانی قوی و مستحکم، بیش از پیش آشکار میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل درون سازمانی و برون سازمانی موثر بر شکلگیری هویت سازمانی و ارایه راهکارهایی جهت بهبود و تقویت آن انجام شد. رابطه متقابل هریک از این عوامل با هویت سازمانی از طریق روش همبستگی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاصل بیانگر وجود رابطهای مثبت و معنادار میان توجه رسانهها به سازمان، وجهه خارجی سازمان، ارتباطات خارجی، تیم مدیران عالی، مدیریت منابع انسانی و ارتباطات درون سازمانی با هویت سازمانی بودند.
خلاصه ماشینی:
تبيين عوامل درون سازماني و برون سازماني مؤثر بر ساخت سازماني هويت در سازمان هاي دولتي آرين قلي پور١، علي اصغر پورعزت ٢، فرشته محمدي 3 يکي از داغ ترين موضوعات در سال هاي اخيـر در مـديريت ، بحـث هويـت سـازماني و مهـم تـر از آن شکل دهي هويت است که پژوهش هاي بسيار نـادري در ايـن زمينـه انجـام شـده اسـت .
رابطه متقابل هريک از ايـن عوامـل بـا هويت سازماني از طريق روش همبستگي مورد بررسي قرار گرفت و نتايج حاصل بيانگر وجود رابطه اي مثبـت و معنادار ميان توجه رسانه ها به سازمان ، وجهه خارجي سازمان ، ارتباطات خارجي ، تيم مديران عالي ، مـديريت منابع انساني و ارتباطات درون سازماني با هويت سازماني بودند.
بنابراين فرضيه اول پژوهش حاضر به صورت زير مطرح مي شود: فرضيه ١: رابطه مثبت و معناداري ميان توجه مثبت رسانه ها به سازمان و شکل گيري هويت سازماني قوي در آن وجود دارد.
بدين ترتيب مشاهده مي شود، اعمال توجـه مثبـت رسـانه هـا بـه سـازمان ، وجهـه خـارجي مطلوب و مناسب سازمان ، ارتباطات خارجي اثر بخش سازمان ، عملکـرد تـيم مـديران عـالي ، اقدامات مديريت منابع انساني و کيفيـت ارتباطـات درون سـازماني ، همگـي در شـکل گيـري هويت سازماني قوي و مستحکم نقش دارند.
توجه رسانه ها به سازمان نيز در شکل گيري هويـت سـازماني مـؤثر اسـت ؛ زيـرا بـه ايجـاد تصويري قوي و مناسب از سازمان منجر شـده و تصـوير جـذاب سـازمان نيـز ادراک قـوي و مستحکم اعضا از هويت سازمان را به دنبال خواهد داشت .