چکیده:
ارزشیابی دوره آموزشی (واژه پردازی) ضمن خدمت طرح تکفا(توسعه کاربردی فناوری اطلاعات) از دیدگاه کارکنان جهاد کشاورزی هدف اصلی این پژوهش بوده است. این پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی بوده و جامعه آماری آن را 100 نفر از کارکنان وزارت جهاد کشاورزی که در دوره آموزشی واژه پردازی شرکت داشته اند، تشکیل داده بودند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه و به روش سرشماری جمع آوری شد. متغیر وابسته، «اثربخشی» دوره آموزشی واژه پردازی، و متغیرهای مستقل شامل: جنسیت، سن، تحصیلات، سنوات خدمت، ارایه روشن اهداف و سرفصل های آموزشی، رضایت از مربیان و آموزشگران دوره، محتوای آموزشی، روش آموزشی، محیط و امکانات آموزشی بوده است. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای مورد مطالعه، به طور متوسط 84 درصد شد. بین «اثربخشی» دوره آموزشی واژه پردازی طرح تکفا، با متغیرهای شخصی سن و سنوات خدمت رابطه منفی و معنی داری وجود داشت؛ اما با میزان تحصیلات افراد مورد مطالعه رابطه معنی داری دیده نشد. هم چنین، با متغیرهای رضایت از آموزشگران، محتوا و روش ها و وسایل کمک آموزشی با 99 درصد اطمینان، و با ارایه روشن اهداف و سرفصل های دوره با 95 درصد اطمینان، رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. ولی، با متغیر محیط و امکانات دوره رابطه معنی داری دیده نشد. بین میانگین دو گروه زن و مرد شرکت کننده در دوره آموزشی، از نظر «اثربخشی» آموزش با 95 درصد اطمینان تفاوت معنی داری وجود داشت.
خلاصه ماشینی:
در زیر به برخی از تحقیقات و پژوهش های انجام شده در این زمینه اشاره شده است : اسد شاهانی (١٣٧٧)، در مطالعه خود به ارزشیابی دوره های آموزش ضمن خـدمت کارکنـان ترویج سازمان کشاورزی استان مازندران پرداخته و نتیجه مـی گیردکـه بـین سـن و سـابقه کـار شرکت کنندگان و ارزشیابی از دوره های آموزشی رابطه معناداری وجود نداشته است .
میانگین و انحراف معیار متغیرهای مورد مطالعه ١٠٠=n گویه ها میانگین انحراف معیار دامنه روشن بودن اهداف و سرفصل ها از نظر فراگیران 7/02 1/33 6/00 رضایت فراگیران از محتوای آموزش ١٥/٥٧ ٢/٣٥ ١٦/٠٠ رضایت فراگیران از روش ها و وسایل کمک آموزشی 10/70 2/26 12/00 رضایت فراگیران از محیط ، امکانات و مدت زمان آموزش ١٤/٤٠ ٢/٧٣٧ ١٢/٠٠ رضایت فراگیران از آموزشگران دوره 34/08 4/841 20/00 اثربخشی دوره 50/74 7/82 26/00 ب- آمار استنباطی سن : با توجه به جدول شماره ٤، با ٩٩ درصد اطمینان می توان گفت که بـین «اثربخشـی » دوره آموزشی با سن افراد مورد مطالعه رابطه منفی و معناداری وجود داشت .
بین اثربخشی دوره آموزش ضمن خدمت طرح تکفا با روشن بودن اهـداف و سرفصـل هـای آموزشی دوره برای فراگیران رابطه مثبت و معناداری وجود داشت .
بین اثربخشی دوره آموزش ضمن خدمت طرح تکفا با رضایت فراگیران از محتوای آموزشی دوره رابطه مثبت و معناداری وجود داشت .
بین اثربخشی دوره آموزش ضمن خدمت طرح تکفا با رضایت فراگیران از روش ها و وسـایل کمک آموزشی متنوع و متناسب با محتوای دوره رابطه مثبت و معناداری وجود داشت .