چکیده:
مطالعات متعددی در باره سنجش اعتبار منابع خبری از اوایل دهه 1950 میلادی در جهان صورت گرفته و محققان از زوایای گوناگون انواع مختلف منابع خبری را مورد تحقیق و بررسی قرار دادهاند. نتایج تحقیقات بیانگر آن است که اعتبار مفهومی چند بعدی است و صرفا با در نظر گرفتن ابعاد متفاوت آن است که میتوان از نتیجه مطالعات در باره سنجش اعتبار منابع خبری اطمینان یافت. پژوهش حاضر با توجه به متغیرهای پنهان اعتبار، دنبال پاسخ به این سوالات اساسی است که: مولفههای اصلی که بر پایه آنها میتوان اعتباربرنامههای خبری تلویزیون را سنجید کدام است؟ آیا بین این مولفهها و اعتبار رابطه معناداری وجود دارد؟ مخاطبان نسبت به اعتباربرنامههای خبری تلویزیون چه ادراکی دارند؟ بر این اساس، ابتدا فهرستی از ابعاد اصلی اعتبار شناسایی شد و سپس با مرور کامل تحقیقات قبلی نشانگرهای هر یک از ابعاد تعیین گردید. در مرحله بعدی، با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحلهای، 1013 پرسشنامه در جامعه آماری شامل کلیه افراد بالای 15 سال ساکن در مناطق 22 گانه تهران، توزیع و دادههای تحقیق جمع آوری شد. در نهایت با استفاده ازتکنیکهای آماری تحلیل عاملی تاییدی، رگرسیون چندگانه و آزمون t تک نمونهای، دادههای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله، بر وجود رابطه قوی میان اعتبار و ویژگیهای پیام، منبع، مخاطب و ناصر انسانی مدل ارتباطی دلالت دارد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با توجه به متغیرهای پنهان اعتبـار، دنبـال پاسـخ بـه ایـن سوالات اساسی است که : مولفه های اصلی که بر پایه آن ها می تـوان اعتباربرنامـه هـای خبـری تلویزیون را سنجید کدام است ؟ آیا بـین ایـن مولفـه هـا و اعتبـار رابطـه معنـاداری وجـود دارد؟ مخاطبان نسبت به اعتباربرنامه های خبری تلویزیون چه ادراکـی دارنـد؟ بـر ایـن اسـاس ، ابتـدا فهرستی از ابعاد اصلی اعتبار شناسایی شد و سپس با مرور کامل تحقیقات قبلی نشانگرهای هـر یک از ابعاد تعیین گردید.
مدل نهایی مقادیر استاندارد شده لاندا برای رابطه میان ابعاد کلی اعتبار و اعتبار خبر همانطور که در نمودار شماره ٢ ملاحظه می شود نتایج نهایی برای مقادیر استاندارد شده لاندا نشان دهنده این است که ابعاد ویژگی های پیام و منبع بیشترین همبستگی را با مؤلفه اعتبار خبـر دارند و در مرتبه بعد، بعد عناصر انسانی دارای ارتباط است .
C. (2006), "Perceived Source Credibility of Local Television News: The Impact of Television Form and Presence", Journal of Broadcasting & Electronic Media, Dec. 2006.
"Perceived source credibility of local television news: the impact of television form and presence", journal of broadcasting & Electronic media, format, online: http://goliath.
A Survey on the Credibility of the World Wide Web in Germany in Comparison to Other Media", European Journal of Communication, 15 (1) 30.
"How gender and age affect newscasters' credibility: an investigation in Switzerland", Journal of Broadcasting & Electronic Media, sep.
(1995), "Television Credibility revisited: A Longitudinal Study", Paper Presented for the Annual AEJMC Conference Radio & Television Journalism Division.