چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی و ابعاد آنها در بین اعضای هیات علمی دانشکده ها و گروه های آموزشی تربیت بدنی دانشگاه های دولتی بود و 217 نفر از اعضای هیات علمی تربیت بدنی دانشگاه های دولتی کشور به عنوان نمونه های آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه کیفیت زندگی کاری براساس الگوی والتون (1973) و پرسشنامه تعهد سازمانی می یر و آلن (1990) استفاده شد. این پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی است و داده ها به صورت میدانی جمع آوری شدند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که میانگین کفیت زندگی کاری در دانشکده های تربیت بدنی 78/51 درصد و در گروه های آموزشی برابر 46/49 درصد بود. میانگین تعهد سازمانی در دانشکده های تربیت بدنی 18/60 درصد و در گروه های آموزشی مستقل تربیت بدنی 08/59 درصد بود. بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی و همچنین بین مولفه های آنها رابطه معناداری به دست آمد. همبستگی بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی در گروه های آموزشی مستقل تربیت بدنی بیشتر از دانشکده ها بود. براساس یافته های این تحقیق به منظور ارتقای سطح کیفیت زندگی کاری و بهره مندی از مزایای آن و همچنین باتوجه به رابطه بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی توصیه می شود برنامه هایی در راستای بهبود کیفیت زندگی کاری و افزایش میزان تعهد سازمانی اعضای هیات علمی در دانشکده ها و گروه های تربیت بدنی به اجرا درآید.
The aim of this study was to investigate the relationship between quality of work life (QWL) and organizational commitment (OC) and their dimensions in faculty members of physical education faculties and departments of state universities. Sample consisted of 217 faculty members of physical education faculties and departments. Walton’s (1973) QWL questionnaire and Mayer and Allen (OC) questionnaire (1990) were used to gather data. The research was a descriptive one and a field type. To analyze data, descriptive statistics and Pearson correlation coefficient were used. The results showed that the mean QWL in physical education faculties was 51.78 and in physical education departments was 49.46. The mean OC in physical education faculties was 60.18 and in physical education departments was 59.08. There was a significant relationship between QWL and OC and also between their aspects. The correlation between QWL and OC in physical education departments was higher than physical education faculties. In order to improve the QWL and utilize its advantages and the relationship between OC and QWL, it is suggested that programs are planned to improve QWL and to increase OC in physical education faculty members.
خلاصه ماشینی:
رابطة بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی اعضای هیأت علمی دانشکده ها و گروه های آموزشی تربیت بدنی دانشگاه های کشور ١.
استاد دانشگاه تربیت معلم تهران چکیده هدف از این پژوهش ، بررسی رابطة کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی و ابعاد آنها در بین اعضای هیأت علمی دانشکده ها و گروه های آموزشی تربیت بدنی دانشگاه های دولتی بود و ٢١٧ نفر از اعضای هیأت علمی تربیت بدنی دانشگاه های دولتی کشور به عنوان نمونه های آماری انتخاب شدند.
از سوی دیگر، وضعیت کنونی کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی اعضای هیأت علمی تربیت بدنی روشن و واضح نیست و اطلاعات کافی و مناسبی وجود ندارد و برای کسب اطلاعات لازم و کافی در این زمینه به بررسی و انجام تحقیق و پژوهش نیاز است .
بر این اساس روشن کردن وضعیت کنونی کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی در دانشکده ها و گروه های آموزشی مستقل تربیت بدنی و بررسی ارتباط بین آنها مهم است و اساس عنوان تحقیق حاضر را تشکیل می دهد.
یافته های تحقیق بین کیفیت زندگی کاری و مؤلفه های آن با تعهد سازمانی و مؤلفه های آن در بین اعضای هیأت علمی دانشکده ها و گروه های آموزشی مستقل تربیت بدنی در بیشتر موارد رابطه های معنادار مثبتی را نشان داد.
در دانشکده ها و گروه های تربیت بدنی بین بعد پرداخت منصفانه و کافی کیفیت زندگی کاری با تعهد هنجاری رابطة معناداری مشاهده نشد که بیان می کند حقوق و مزایا در احساس تعهد اخلاقی و عدم ترک دانشگاه نقش کمتری دارد.