چکیده:
«قیمتگذاری» از مفاهیم پایه در علم اقتصاد و بخصوص بازاریابی است. آگاهی از اصول، روشها، هدفها، چالشها و راهکارهای آن بویژه به منظور استفاده از این مفاهیم در ارائه خدمات اطلاعرسانی و دسترسی به اطلاعات، برای متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی، اهمیت اساسی دارد. از آنجا که مفهوم قیمتگذاری در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، این مقاله زوایای مفهوم قیمتگذاری را با توجه به منابع و خدمات اطلاعرسانی، بررسی نموده است. ضرورت توجه بیشتر به حوزه اقتصاد اطلاعات و بویژه اصول قیمتگذاری منابع و خدمات اطلاعاتی، هدفهای قیمتگذاری، تفاوتها و تشابهات قیمتگذاری منابع و خدمات اطلاعاتی با دیگر کالاها و خدمات اقتصادی، برآورد هزینه، و راهکارهای قیمتگذاری منابع و خدمات اطلاعاتی به منظور ارائه خدمات کارآمد، از دیگر مواردی است که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"موارد فوق ضرورت توجه هر چه بیشتر به بحث قیمتگذاری خدمات اطلاعرسانی را روشن میکند؛ اما اکنون برای کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی سؤالهایی پیش میآید که در پژوهشهای این حوزه کمتر به آن پرداخته شده است؛ سؤالهایی که در ابتدا به ذهن میرسد این است که به راستی تولیدکنندگان و ارائه دهندگان منابع و خدمات اطلاعاتی چگونه بر فرآوردههای خود قیمت میگذارند؟ یا عمل قیمتگذاری به چه نحو انجام میگیرد؟ مراکز اطلاعرسانی چگونه برای خدمات جستجو و تحویل مدرک، هزینه مطالبه میکنند؟ چه معیارهایی برای تعیین قیمتها مورد استفاده قرار میگیرد؟ مخارج چگونه شناسایی و برآورد میشوند؟ راهکارهای تعیین قیمت کدامند؟ هدف این مقاله، پاسخگویی به این سؤالهاست.
هدفهای قیمتگذاری (اقتباس از: اولانیتیس، آیدوناس، 2007، ص 85) حداکثر سود حداکثر میزان فروش حضورحداکثری در بازار افزایش مشارکت در بازار بازگشت سرمایه[15] پوشش ظرفیت موجود تبعیض قیمتی[16] (تمایز قیمتی) ارضای نیازهای توزیعکنندگان یکپارچگی قیمت در بازار یکپارچگی فروش در بازار جلوگیری از ورود رقبای جدید به بازار حفظ مشتریان فعلی تعیین قیمت منصفانه برای مشتریان ماندگاری طولانی مدت دستیابی به منافع در حد رضایت نیل به فروش در حد رضایتبخش دستیابی به سهم بازار در حد رضایتبخش پوشش هزینه بازگشت داراییها[17] حفظ و دستیابی به قدرت پرداخت بدهیها (نقدینگی)[18] رهبری کیفیت خدمات خلق یک تصویر آبرومندانه و معتبر از سازمان اجتناب از کشمکشهای قیمتی[19] توسعة بازار قیمتهای مشابه رقبا برآورده کردن نیاز مشتریان جذب مشتریان جدید دستیابی به هدفهای اجتماعی در گذشته، هدفهای کتابخانهها و خدمات اطلاعرسانی سنتی به حداقل رساندن هزینهها، کاهش کسر بودجه و حفظ استانداردهای خدماتی بود؛ ولی در سالهای اخیر این عقیده در حال گسترش است که خدمات اطلاعرسانی باید پاسخگوی مخارج خود باشند."