چکیده:
کتابخانهها در فرایند رشد و توسعه کشور نقش حیاتی دارند، زیرا یکی از پایههای بنیادین تحقیق و توسعه، وجود کتابخانههای غنی و با کیفیت است. نیازهای اطلاعاتی روزافزون جامعه دانشگاهی و لزوم دستیابی به اطلاعات کافی در زمان مناسب، بویژه در عصر موسوم به اطلاعات، ضرورت بررسی کیفیت کتابخانه های دانشگاهی را ایجاب مینماید. کتابخانههای دانشگاهی جزئی مهم از نظام آموزشی و شریانهای حیاتی کانونهای آموزشی و پژوهشی جوامع به شمار میروند و از جنبههای علمی و فرهنگی اهمیت ویژهای دارند. کارکرد بهینه و بهرهوری هرچه بیشتر این نهادها، دستیابی به هدفهای علمی و فرهنگی جوامع را تسهیل میکند. بنابراین، بررسی کیفیت خدمات میتواند معیار مناسبی برای ارزیابی میزان موفقیت کتابخانهها باشد. از آنجا که تئوری فازی، در مقابل تئوری منطقی، رویکردی مناسبتر برای سنجش متغیرهای کلامی است، در این مقاله سعی شده است تا با به کارگیری تکنیک TOPSIS در محیط فازی، مهمترین مولفههای کیفیت خدمات کتابخانهای دانشگاه یزد رتبهبندی گردد. یافتههای این پژوهش نشان داد از دیدگاه دانشجویان دانشگاه یزد، بعد دسترسی به اطلاعات، مهمترین بعد در زمینه ارتقای کیفیت خدمات کتابخانهای است. همچنین، نتایج حاکی از آن است که اولویت سایر ابعاد در ارتقای کیفیت خدمات کتابخانهای به ترتیب شامل کنترل شخصی، کتابخانه به عنوان مکان و تاثیرگذاری خدمات میباشد.
خلاصه ماشینی:
"در یک مطالعه موردی که به منظور ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای آموزشی در کتابخانههای دانشگاه یزد انجام گردید، مشخص شد که سطح کیفی خدمات این کتابخانهها در حد مطلوب نیست و میان انتظارها و ادراکهای استفادهکنندگان شکاف وجود دارد و این شکاف در ابعاد دسترسی به اطلاعات و کنترل شخصی، عمیقتر است (میرغفوری و مکی،1386).
برای محاسبه فاصله بین دو عدد فازی، از فرمول زیر استفاده میگردد:فرض کنید A و B دو عدد فازی با مقادیر زیر باشند:آنگاه فاصله بین A و B به صورت زیر محاسبه می شود:با توجه به فرمول فوق، فاصله بین عدد فازی مربوط به میزان اهمیت بعد «تأثیرگذاری خدمات» با هریک از عبارتهای کلامی، به شرح زیر می باشد:D (خیلیکم، تأثیرگذاری خدمات) =528/0D (کم، تأثیرگذاری خدمات)=394/0 امکانپذیر بودن دسترسی به منابع الکترونیکی از منزل یا محل کار نسبتا زیاد متناسب بودن ساعت کار کتابخانه با نیازاستفاده کنندگان زیاد جدول 6.
عبارتهای کلامی متناظر بامیزان اهمیت هر یک از ابعاد چهارگانة کیفیت خدمات کتابخانهای ابعاد کیفیت خدمات ادراکات تأثیرگذاری خدمات نسبتا زیاد کتابخانه به عنوان یک مکان نسبتا زیاد دسترسی به اطلاعات زیاد کنترل شخصی نسبتا زیاد مطابق با آنچه نتایج حاصل از تبدیل میانگین نمرات فازی ابعاد و مؤلفههای کیفیت خدمات کتابخانهای نشان میدهد، از دیدگاه دانشجویان دانشگاه یزد اکثر مؤلفههای در نظر گرفته شده تأثیر «نسبتا زیادی» در کیفیت خدمات کتابخانهای دارند.
با توجه به اینکه در این پژوهش میزان اهمیت مؤلفههای کیفیت خدمات کتابخانهای با رویکرد فازی مورد بررسی قرار گرفت، سعی داریم از تکنیک TOPSIS فازی معرفی شده توسط «چن»، برای رتبهبندی مهمترین مؤلفههای کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی استفاده کنیم."