چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسة دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و کتابداران دانشگاه فردوسی دربارة کیفیت خدمات کتابخانههای این دانشگاه و با استفاده از ابزار لایبکوآل انجام گرفته است. در این پژوهش کیفیت خدمات کتابخانهها در دو سطح «موجود» و «مورد انتظار»، بررسی شد. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد و کتابداران دانشکدههای مهندسی، ادبیات، علوم پایه و کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد میباشند. بر این اساس، 231 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و کلیه کتابداران دانشکدههای مورد بررسی که 31 نفر بودند، حجم نمونه را تشکیل دادند. یافتهها نشان داد، بین دو گروه مورد بررسی در مورد کیفیت خدمات موجود کتابخانهها تفاوت معناداری وجود دارد. در کلیه موارد، بین انتظارهای دانشجویان کارشناسی ارشد و خدمات ارائه شده از سوی کتابخانههای مذکور تفاوت معناداری وجود دارد؛ بین کیفیت خدمات موجود از دیدگاه کتابداران و خدمات مورد انتظار دانشجویان کارشناسی ارشد و کتابداران، از نظر اهمیت تاثیرگذاری هر یک از ابعاد لایب کوآل بر کیفیت خدمات کتابخانهها، تفاوت وجود دارد، ولی بین دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد حوزههای چهارگانة آموزشی تفاوتی وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"لذا در این پژوهش، بر اساس این مدل ولی از دو رویکرد متفاوت، کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد ارزیابی شده است؛ بدین مفهوم که با بررسی وضعیت موجود کتابخانهها در ارائة خدمات و انتظارهای جامعة استفادهکننده از کتابخانه از طریق آگاهی یافتن از دیدگاهها و آرای آنها، میتوان خدمات کتابخانهها را برنامهریزی و متناسب با خدمات مورد انتظار کاربران، اولویتهای خدماتی آنها را تعیین نمود.
نتایج حاصل از این تحلیلها که در جدول 6 ارائه شده، بیانگر این است که از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد، بین میزان تأثیر ابعاد لایبکوآل بر کیفیت خدمات ارائه شده تفاوتی معنادار وجود دارد، ولی طبق جدول 8 ، از دیدگاه کتابداران تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد با وجود تمایز در حوزة تحصیلی و نیازهای متفاوت هر حوزة آموزشی، در میزان اهمیت هر یک از ابعاد لایبکوآل بر کیفیت خدمات ارائه شده تفاوت وجود ندارد و نتیجة اولویتبندی در فرضیة پنجم برای کلیة کتابخانههای مورد بررسی در دانشگاه فردوسی مشهد یکسان است.
میزان تأثیر ابعاد لایبکوآل بر کیفیت خدمات از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد در هر یک از حوزههای چهارگانة آموزشی ابعاد لایبکوآل مجذور کا درجه آزادی درجه معناداری نتیجة آزمون تأثیرگذاری خدمات 324/2 3 508/0 رد فرضیه 7 کتابخانه به عنوان یک مکان 944/5 3 114/0 رد فرضیة 7 کنترل اطلاعات 200/3 3 362/0 رد فرضیة7 نتیجهگیری و پیشنهادها یافتة اصلی پژوهش در بررسی مقایسة دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد و کتابداران در مورد کیفیت خدمات موجود کتابخانهها، نشان داد تفاوت معناداری وجود دارد و دانشجویان کارشناسی ارشد کیفیت خدمات موجود را پایینتر از کتابداران ارزیابی کردهاند."