Skip to main content
فهرست مقالات

نقش کتابدار مرجع در بهبود وضعیت تندرستی و بهداشتی اقشار مختلف جامعه

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (10 صفحه - از 111 تا 120)

کلیدواژه ها :

نقش کتابدار مرجع در بهبود وضعیت

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ، کتابداران ، بهداشتی ، تندرستی ، اطلاعات تندرستی ، ارائه اطلاعات ، اطلاعات تندرستی و سلامتی ، اطلاعات مربوط به تندرستی ، کتاب‌دار ، جامعه

کتابداران مسئول گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات می‌باشند. آنها وظیفه ارائه اطلاعات به افراد مختلف جامعه را بر عهده دارند، بنابراین باید ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی، زبانشناسی، آموزشی و... اجتماعات و طبقات مختلف اجتماعی را بشناسند. کتابداران باید در آموزشهای عمومی جامعه نیز شرکت کنند. برای مثال، تهیه اطلاعات مربوط به تندرستی، سلامتی و بهداشت افراد جامعه، از جمله وظایف مهم کتابداران است. کتابداران با توجه به اینکه با مراجعه‌کنندگان و کاربران متفاوت در ارتباطند، می‌توانند پیامها و اطلاعات تندرستی و بهداشتی را به اقشار مختلف جامعه منتقل کنند. چون بیشتر مردم در مورد خدمات بهداشتی و تندرستی راسا تصمیم‌گیری می‌کنند، بهتر است کتابداران اطلاعات صحیح را با استفاده از روشهای مختلف در اختیار آنها قرار دهند. مراجعه به محل زندگی مردم و محل تشکیل اجتماعات مذهبی، ورزشی، سیاسی و... تاثیر زیادی در انتقال پیامهای تندرستی دارد. کمک گرفتن از رهبران مذهبی و مسئولان ورزشی، آموزشی و... در انتقال اطلاعات و آگاهی مردم تاثیر بسزایی دارد. پاسخ این سوال که اطلاعات از چه نوع، کجا و در چه زمان باید ارائه شود تا بیشترین تاثیر را داشته باشد، در این مقاله همراه با جزئیات توضیح داده شده است.

خلاصه ماشینی:

"چون بیشتر مردم در مورد خدمات بهداشتی و تندرستی رأسا تصمیم‌گیری می‌کنند، بهتر است کتابداران اطلاعات صحیح را با استفاده از روشهای مختلف در اختیار آنها قرار دهند. بخش پاسخ به سؤالهای کاربران تقریبا در همه کتابخانه‌ها با استفاده از امکانات الکترونیکی فعال است و مردم می‌توانند بدون مراجعه به کتابخانه و با استفاده از اینترنت، اطلاعات مورد نیاز علمی، فرهنگی، ادبی، اجتماعی، بهداشتی و غیره را از کتابداران دریافت دارند. کتابداران بخش مرجع که مسئولیت تهیه و اشاعه اطلاعات روزآمد برای قشرهای مختلف جامعه را بر عهده دارند، می‌توانند در این جهت نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند. اگر شناخت صحیح از کسانی که باید خدمات به آنها ارائه شود در دست نباشد، کتابداران نمی‌توانند اطلاعات تندرستی و بهداشتی افراد را مشخص کنند. ویژگیهای مختلف جامعه ای که قرار است خدمات تندرستی و بهداشتی به آن ارائه شود، شامل زبان، فرهنگ، منطقه، جنسیت، تواناییهای خواندن (سواد)، خصوصیات جنسی، روشهای بهداشتی، روشهای یادگیری، ناتوانیها، روشهای فکری، انتقادی، اولویتهای همانند سازی اطلاعات و روشهای تصمیم گیری که بخشی از ویژگیهای جامعه مورد مطالعه است، باید شناخته شود. بنابراین، زمانی که پیامهای تندرستی و سلامتی را برای مردم تهیه می‌کنیم، باید از دانش و تجربیات بهداشتی گذشته آنان اطلاع داشته باشیم که ممکن است با پیامهای تهیه شده ما بسیار متفاوت باشد. , Measuring the Difference: Guide to Planning and Evaluating Health Information Outreach. Burroughs, Measuring the difference: Guide to planning and evaluating health information outreach."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.