چکیده:
مدیران کارآفرین چه ویژگی هایی باید داشته باشند. آیا مدیران همان کارآفرینان هستند، یا متفاوت از کارآفرینان؟ چگونه باید نگرش و شخصیت آن ها را شناخت؟ نگرش سنجی یکی از روش های شناسایی این بعد از ویژگی های رفتاری است. ویژگی ها تاحدودی ریشه ی رفتارها هستند. این مقاله درصدد است با توجه به تنوع ویژگی های رفتاری در کارآفرینان که بر اساس تحقیقات دانشمندان این حوزه جمع بندی شده است، این ویژگی ها را در مدیران شرکت مخابرات ایران اندازه گیری کند. ویژگی هایی از قبیل انعطاف پذیری، پشتکار، عمل گرایی، ریسک پذیری، فرصت طلبی، اعتماد به نفس، قاطعیت، درون گرایی و ... که آنها را جزء جدایی ناپذیر شخصیت کارآفرینان می دانند. با توجه به تنوع این ویژگی ها، 15 مشخصه از مجموع ویژگی ها انتخاب و در میان 82 نفر از مدیران شرکت مخابرات ایران توزیع و سپس تحلیل شد. نتیجه ی پژوهش نشان می دهد که کارآفرین بودن با سابقه کار، جنسیت و پست سازمانی رابطه نداشته و همچنین میانگین نمرات به دست آمده از پرسشنامه نشان می دهد که در همه ی ابعاد، نمره ی ویژگی های مدیران بیش از متوسط نظری ( 5/2) و در فاصله بین 3 الی 3/3 بوده است. البته به دست آمدن اعداد یاد شده از نظر آماری نشانگر وجود ویژگی های کارآفرینی در مدیران بوده و این حقیقت نیز پنهان نیست که این ویژگی ها به صورت بالقوه است. ممکن است این ویژگی ها در عمل منجر به فعالیت ها و رفتارهای هم راستا نشود. برای مشاهده ی این تفاوت ها باید بالفعل بودن رفتارها و کارکردهای کارآفرینی را ارزیابی کرد
What characteristics should an entrepreneur manager have? Are the managers and entrepreneurs the same or different? How can the attitude and personality of an entrepreneur be identified? Attitude assessment is one of the methods of recognizing behavioral aspects which are somewhat the origin of behaviors.
Based on the research conducted by researchers on entrepreneurs’ traits and their ensuing findings، we try to assess managers’ characteristics in the Telecommunication Company of Iran.
These characteristics which form an integral part of entrepreneurs’ personality include: flexibility، perseverance، pragmatism، risk-bearing، opportunism، self-confidence، decisiveness، introversion and...
In this research، fifteen characteristics has been selected from among a wide range of varieties and then questionnaires have been distributed among 82 managers. The result shows that entrepreneurial characteristics do not have any relationship with position، gender and service records.
Meanwhile، the average of questionnaire marks indicates that managers’ characteristics were more than theoretical average (2.5). The questionnaire marks were placed between 3 to 3.3.This range of results indicates that managers have entrepreneurial characteristics. Obviously، the managers potentially have these characteristics. Although a manager can be an entrepreneur، he can not actually behave or operate as an entrepreneur because of his improper position or environment. Therefore، it is better to assess actual behaviors and entrepreneurial functions.
خلاصه ماشینی:
نتیجه ی پژوهش نشان می دهد که کارآفرین بودن با سـابقه کـار، جنـسیت و پـست سازمانی رابطه نداشته و همچنین میانگین نمرات به دست آمده از پرسشنامه نشان می دهد کـه در همه ی ابعاد، نمره ی ویژگی های مدیران بیش از متوسط نظری ( ٢/٥) و در فاصله بین ٣ الی ٣/٣ بوده است .
p ,٢٠٠٤ ,Katz) جدول ٢ رفت ار مدیران در سطوح متفاوت سازمان سطوح مدیران شرایط سازمانی رفتارهای کارآفرینان مدیران عالی تصمیم گیری های اساسی ایجاد ذهنیت های کارآفرینی فرهنگ سازمانی مکانیسم های مدیریت مؤثر شناسایی جهت دهی و رهبری تصدیق کردن مدیران میانی حمایت از طرف مدیران عالی اختصاص زمان کافی برای انجام کار داشتن اختیار تواناسازی مؤثر قهرمان پروری ترکیب و تلفیق تسهیل گری اجرا مدیران پایه آموزش کارآفرینی طراحی کار فرهنگ سازمانی مهارت های تیم سازی توجه به تجربیات تطبیق دادن تحکیم بخشیدن یوجن لوئیز ١، در سال ١٩٨٤ رهبران موفق در زمینه ی مدیریت دولتی را تحت عنوان «کارآفرینی دولتی »٢ نام گذاری کرد و با مطالعه و بررسی زندگی سازمانی رهبران موفق در بخش دولتی ٣ دریافت که آن ها دارای مهارت کارآفرینی بوده اند.
(2002 قابلیت ها و مهارت های مدیران کارآفرین «استیونسون » و همکاران ویژگی ها و مهارت های مرتبط با «مدیریت کارآفرینانـه » را در مقابل «مدیریت اداری یا سنتی » این گونه توصیف می کنند: «مدیریت کارآفرینانه فرآیند بر ملا کردن یا ایجاد یک فرصت برای خلق ارزش از طریق نوآوری و تعقیب فرصت است ؛ هر چند در آغاز منابع کافی وجود ندارد.