چکیده:
توسعه ی کارآفرینی از نیازهای اساسی برای توسعه ی کشورها در همه ی زمینه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی در عصر حاضر بوده و تجربه نشان داده است که در توسعه ی کارآفرینی، آموزش در کنار سایر عوامل تسهیل کننده ، جایگاهی منحصر به فرد دارد. با وجود این که تاکنون تحقیق های بسیاری در زمینه ی آموزش کارآفرینی انجام شده و روابط میان آموزش و موفقیت در امر کارآفرینی و ایجاد کسب وکارهای جدید به تفصیل بیان شده اما تحقیق های قابل توجه در زمینه ی شیوه ی تدریس مباحث کارآفرینی و ویژگی های مدرسان این رشته وجود نداشته و یا بسیار کم است. از طرفی ایجاد انگیزه در دانش جویان به منظور افزایش بهره وری آن ها، با استفاده از نظام های مختلف از مهم ترین وظایف مدرسان است. در این تحقیق که طی دو سال در یکی از واحدهای دانشگاه جامع علمی کاربردی انجام شده و جامعه ی آماری آن 216 نفر بوده و همگی آزمون شده اند، به بررسی صفات شخصیتی و انگیزشی مدرسان کارآفرینی هم چون موارد زیر پرداخته شده است: ابتکار عمل، قاطعیت، اعتماد به نفس، مهارت ها، تجربه کارآفرینی، تسلط بر مثال ها و مصداق های عینی، شناخت محیط کسب وکار، آشنایی واقعیت های موجود و کمبودها،آگاهی از موانع ورود، شیوه ی تدریس مباحث مختلف در این واحد درسی. هم چنین روابط عوامل یادشده با ایجاد انگیزه در دانش جویان برای راه اندازی کسب وکار با آزمون های میانگین، هم بستگی و رتبه بندی فریدمن به وسیله ی نرم افزار SPSS اجرا، محاسبه و بررسی شده اند.
Promotion of entrepreneurship is significantly regarded as an essential need towards the development process across the globe in all economic، political and social fields in the modern era. Experiences have proved that education has a unique position along with other facilitators in the development of entrepreneurship. Despite the extensive research in the area of entrepreneurship education and emphasis on the interdependency between education and business start ups، scant attention has been paid to the personality traits of instructors and their prevalent methodologies which might have a stimulating effect on the students to start up their own businesses.
This research was conducted at the Applied-Scientific University with a target population of 216 persons in which the personality traits and motivational factors of entrepreneurship educators have been thoroughly investigated with focus on the elements such as initiative، decisiveness، self-confidence، skills، entrepreneurial experiences، objectivity، recognition of business environment، familiarity with current facts and shortages، barriers in the way and various teaching methods. Then the impact of such elements on motivating the students towards creating a business venture has been studied through the means tests، correlation analysis and Friedman ratings by using SPSS.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق که طی دو سال در یکی از واحدهای دانشگاه جـامع علمـی کـاربردی انجام شده و جامعه ی آماری آن ٢١٦ نفر بوده و همگی آزمون شده اند، بـه بررسـی صـفات شخصیتی و انگیزشی مدرسان کارآفرینی هم چون موارد زیر پرداخته شده است : ابتکار عمل ، قاطعیت ، اعتماد به نفس ، مهارت ها، تجربه کارآفرینی ، تسلط بر مثال ها و مصداق های عینـی ، شناخت محیط کسب وکار، آشنایی واقعیت های موجود و کمبودها،آگـاهی از موانـع ورود، شیوه ی تدریس مباحث مختلف در این واحد درسی .
دکتر یـدالهی در مقالـه ای بـا عنوان "نقش دانـشگاه در توسـعه ی کـارآفرینی " بیـان مـی دارد، منظـور از توسـعه ی کارآفرینی فعال کردن افراد و تبدیل توانایی های بالقوه ی آن ها به توانایی هـای بالفعـل است که نتیجه ای جز توان مندی ، انگیزش ، خلاقیت ، نشاط ، تلاش ، تعالی ، رفاه و عـدالت را به دنبال نخواهد داشت که بسترسازی علمی لازم برای تحقق ایـن وضـعیت ، حـداقل انتظار از آموزش عالی است (یدالهی ، ١٣٨٤: ٥٢٤).