چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه ی شیوه های شناختی با ویژگی های کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور در مرکز تهران است. این تحقیق از نوع توصیفی و هم بستگی بوده و مبتنی بر داده های جمع آوری شده از روش میدانی می باشد. جامعه ی آماری این تحقیق شامل 5962 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز تهران است. حجم نمونه با روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی، 361 نفر تعیین شد. پس از جمع آوری و تحلیل داده ها، الگوهای تحلیل مسیر توسط نرم افزار لیزرل برای بررسی رابطه ی شیوه های شناختی گریگوریک با کارآفرینی و با شاخص های کارآفرینی ترسیم شد. آزمون فرضیه ها نشان داد که، شیوه های شناختی با ویژگی های کارآفرینی رابطه ی مثبت و معناداری دارد و از بین متغیرهای شیوه ی شناختی بیش ترین تا کم ترین تاثیر به ترتیب به شاخص های شیوه ی عینی- متوالی، شیوه ی انتزاعی- تصادفی، شیوه ی عینی- تصادفی و در نهایت انتزاعی- متوالی مربوط بوده است.
The aim of this research is to scrutinize the relationship between Gregorc cognitive styles and MS students’ entrepreneurial characteristics at Payame Noor university of Tehran. The research technique is descriptive and correlation type، using questionnaire to gather data. The population in this research was 5962 Master’s Degree students at Payame Noor University of Tehran with a random sampled of 361 students، using classification sampling method. After gathering and analyzing data، by utilizing Lisrel software، path analytical models for studying relation between Gregorc cognitive styles and entrepreneurship as well as indexes of entrepreneurship have been drawn. Hypotheses test show that Gregorc cognitive styles have positive and statistically significant correlation with entrepreneurial characteristics. Among the variables of cognitive styles، the most to least effective ones are concrete -sequential style، abstract- random style، concrete- random style the abstract-sequential style.
خلاصه ماشینی:
لـذا ایـن تحقیـق در نظـر دارد تـا بـا بررسـی ارتبـاط شیوه های شناختی با ویژگی های کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیـام نـور زمینه را برای شناخت متغیرهـای پـیش بـین ویژگـی هـای کـارآفرینی آن هـا و کـاربرد ایـن شناخت در استفاده های عملی را فراهم کند.
1 - Dale & O’Rourke ( به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج توصیفی به دست آمده از جدول شماره (٤) نشان مـی دهـد کـه شـیوه ی ترجیحـی دانشجویان رشته های مختلف ؛ شیوه ی عینی - متوالی است .
نتایج این پژوهش نیز نشان می دهد کـه بـین شـیوه ی شناختی عینی - متوالی و ویژگی های کارآفرینی ، هم به صـورت مـستقیم و هـم غیرمـستقیم رابطه ی مثبت وجود دارد.
هم ینطور نتایج نشان می دهد که شیوه ی شـناختی عینـی - متـوالی در میان تمامی شیوه های دیگر از بیش ترین رابطه با ویژگی های کارآفرینی برخوردار است و به غیر از تحمل ابهام ، تمامی روابط به صورت مثبت هستند، افزون بـر آن شـیوه ی عینـی - متوالی بر روی شاخص های توفیق طلبی ، کانون کنترل ، خلاقیـت و نـوآوری ، تحمـل ابهـام ، استقلال و خطرپذیری به ترتیب بیش ترین تا کم ترین تأثیر را دارد.
هم چنین بین شیوه ی شناختی انتزاعی - تصادفی و ویژگی های کارآفرینی رابطه ی مثبت و مستقیم وجود دارد و این شیوه پس از شیوه ی عینی - متوالی که بیش ترین تأثیر کلی را بر شـاخص کـارآفرینی دارد، قـرار مـی گیـرد.
هـم چنـین ایـن شـیوه بـا تمـامی شـاخص هـای کارآفرینی رابطه ی مثبت و بر روی شاخص های خطرپذیری ، خلاقیـت و نـوآوری ، کـانون کنترل ، استقلال ، تحمل ابهام و توفیق طلبی به ترتیب بیش ترین تا کم تـرین تـأثیر را دارد.