چکیده:
در این مقاله، بازنمایی مسائل و معضلات اجتماعی در فیلم های ایرانی برگزیده در سه جشنواره برجسته بین المللی شامل کن، برلین و ونیز بررسی شده است. حجم نمونه، برابر با جامعه آماری و 20 فیلم برنده جایزه را دربر می گیرد. موضوع کلی و داستان فیلم ها حاکی است که در 3/12 درصد صحنه ها، محدودیت های اجتماعی زنان و دختران و در 6/6 درصد ناهنجاری های اجتماعی بازنمایی شده است. همچنین 13 فیلم با مسائل و مشکلات اجتماعی ایران ارتباط نداشته و سه فیلم با مسائل اجتماعی، سه فیلم با محدودیت های اجتماعی زنان و یک فیلم با تهیه موسیقی زیرزمینی مرتبط بوده اند. رویکرد 15 فیلم به مسائل اجتماعی، انتقادی ـ اصلاحی بوده و در سه فیلم چنین رویکردی مشاهده نشده است. همچنین در سه فیلم، مولفه های سیاه نمایی به طور کامل دیده شده است.
خلاصه ماشینی:
"توزیع تعداد صحنه و مدت به تفکیک موضوع کلی نام فیلم موضوع کلی فیلمها فراوانی درصد بادکنک سفید تهیة ماهی تزئینی برای عید نوروز توسط یک دختربچه 16 2 باد ما را خواهد برد رفتن به سیاه دره برای تهیة مستندی از مراسم تدفین و عزاداری کردها 38 8/4 طعم گیلاس جستجو برای یافتن فردی جهت دفن قهرمان فیلم پس از خودکشی وی 21 6/2 دت یعنی دختر سختکوشی یک پسر نوجوان برای نجات خواهرش از بیماری 55 9/6 روزی که زن شدم ورود دختران به سن تکلیف و ضرورت چادر سرکردن 9 1/1 ممانعت از دوچرخهسواری زنان 11 4/1 دستیابی پیرزنی به آرزوهای دیرینهاش 12 5/1 آواز گنجشکها تحول درونی و اخلاقی یک کارگر شترمرغداری 71 9/8 دختری با کفشهای کتانی فرار دختر نوجوان از خانه به علت ممانعت از رابطه با دوست پسر 41 1/5 زمانی برای مستی اسبها سختکوشی یک پسر نوجوان کرد که پدرش را از دست داده 31 9/3 بانو مشکلات شخصیتی و روانی یک زن جوان 60 5/7 بوی کافور، عطر یاس تحول درونی کارگردان قدیمی در جریان ساختن فیلمی دربارة مراسم تدفین خود 37 6/4 دندان مار وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی دوران جنگ تحمیلی 40 1/5 زیر نور ماه تغییر نظر یک طلبة جوان دربارة عمامهگذاری و روحانی شدن 42 3/5 کسی از گربههای ایرانی خبر نداره تدارک تشکیل یک گروه موسیقی زیرزمینی به منظور خروج از ایران 51 4/6 جمعه عشق یک کارگر افغانی به یک دختر روستایی ایرانی 37 6/4 تختهسیاه جستجو برای یافتن دانشآموز توسط معلمان آوارة کرد در دوران جنگ تحمیلی 39 9/4 ادامة جدول 1."