چکیده:
هدف از این بررسی تعیین میزان اثر بخشی ارتباطات، میزان منطقی بودن رفتار و شناسایی همبستگی بین دو متغیر مذکور می باشد. همچنین از جمله اهداف دیگر این تحقیق ، بررسی میزان همبستگی ارتباطات و رفتارهای منطقی با سن، جنس و میزان تحصیلات می باشد. روش تحقیق توصیفی بوده و جامعه آماری (آزمودنیها) تمامی اعضای هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه باهنر کرمان در سال 1383 هستند. تعداد اعضای مذکور40 نفر بوده است که کلیه آنها با روش سرشماری (تمام شماری ) انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات در مورد ارتباطات از طریق پرسشنامه شناسایی ارتباطات سوسمان و کریونوس و در مورد رفتار منطقی از طریق پرسشنامه شرکی و وایتمن استفاده شده است. تعداد 38 پرسشنامه بوسیله اعضای هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی تکمیل شده و عودت داده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نمودار پراکنش، ضریب همبستگی پیرسون و شاخصهای مرکزی (میانگین و میانه) و نمودار جعبه ای انجام گردید . نتیجه این پژوهش نشان داد که 8/83% آزمودنیهای از نظر ارتباطات خیلی موثر و موثر ، 5/10% تا حدی موثر بودند و همچنین از نظر میزان اثر بخشی ارتباطات اعضاء هیئت علمی با زیردستان 1/42% بسیار موثر ، 7/44% موثر ، 2/13% تا حدی موثر و با مافوقها 6/31% بسیار موثر، 8/36% موثر و7/23 % تا حدی موثر و همچنین با همکاران 6/31% بسیار موثر، 8/36% موثر و 7/23% تا حدی موثر بودند. در مورد رفتار منطقی 1/71% نسبتا مناسب و نامناسب و 29% مناسب و کاملا مناسب بودند و بین رفتار منطقی و تاثیر پذیری ارتباطات همبستگی منفی ضعیفی مشاهده شد.
The goal of this research is determining the communications effectiveness، rational behavior and the rational behavior and their relationship in the faculty members of the faculty of letters and humanities of shahid Bahonar university of Kerman. The other goals of the research are the identification of relationship between communications، rational behavior with age، sex and academic document. Descriptive research method was used end all the above faculty members were chosen as the statistical population and sample of the research. Questionnaire was used for obtaining the necessary date of the research. Spearmen correlation coefficient، mean and median were used for date analysis the results of the research showed that 86.8% of the faculty member had a very effective and effective communication، and 29% of them had a very suitable and suitable rational behavior a weak relationship was observed between communications effectiveness and rational behavior.
خلاصه ماشینی:
از آنجـائی کـه در ایـن پژوهش نیز هدف تعیین وضعیت ارتباطات و رفتارهای منطقی اعضاء هیئت علمی دانشگاه بـوده لذا از روش تحقیق توصیفی استفاده گردیده است .
جدول ٥: ضریب همبستگی پیرسون در بررسی رابطه رفتار منطقی با سن (رجوع شود به تصویر صفحه) سن نمودار ٣: پراکنش بین رفتار منطقی و سن مقایسه ارتباطات بر حسب جنس اعضاء هیأت علمی با توجه به اختلاف جزئی در میانگین امتیازات کسب شده در متغیرها، بین ارتباطات اعضاء هیأت علمی بر حسب جنس آنها تفاوت چندانی وجود ندارد (جدول ٦ و نمودار ٤).
جدول ٦: مقایسه ارتباطات بر حسب جنس (رجوع شود به تصویر صفحه) مقایسه رفتار منطقی بر حسب جنس اعضاء هیأت علمی با توجه به اختلاف جزئی در میانگین و میانه امتیازات کسب شده در متغیرهـا، بـین رفتـار منطقی اعضاءهیأت علمی بر حسب جنس آنها تفاوت چندانی وجود ندارد (جدول ٧ و نمودار ٥).
جدول ٩: مقایسه رفتار منطقی بر حسب مدرک تحصیلی (رجوع شود به تصویر صفحه) دکتری فوق لیسانس نمودار ٧: مقایسه توزیع رفتار منطقی بر حسب مدرک تحصیلی بحث و نتیجه گیری یافته های این پژوهش نشان داد که اساتید دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانـشگاه شـهید باهنر از نظر ارتباطات سازمانی وضع مطلوبی را دارند از٣٨ نفر آزمودنی فقط یک نفر در سـطح بسیار ناموثر و ٤ نفر در سطح تاحدی موثر قرار گرفتند و اکثریت در سطح بسیار مـوثر و مـؤثر قرار گرفتند.
یافته های تحقیق حاضر نشان داد آزمودنی ها از نظــر رفتارهای منطقی در وضعیت مطلوبی قرار نمیگیرند (٢٣/٧% نامناسب و ٤٧/٤% نسبتا مناسب ) براساس اندازه گیری های انجام شده همبستگی منفی کمی در مورد ارتباطات و رفتار منطقی مشاهده شد.