چکیده:
هدف این مقاله، معرفی مستند نشانگان حسد از منظر اسلام میباشد. این پژوهش، که از نوع تحقیقات بنیادی است، برای بررسی شاخصها و نشانههای حسادت و تحلیل روانشناختی آن، اطلاعات به روش کتابخانهای جمعآوری گردیده است؛ یعنی با استفاده از تفاسیر قرآن و کتب روایی، ویژگیهای فرد حسود به صورت توصیفی جمعآوری و پس از دستهبندی، تجزیه و تحلیل گردیده است. بدین منظور، این نوشتار پس از تعریف لغوی و اصطلاحی حسادت و تفکیک آن از مفاهیم مشابهی همچون غبطه، منافسه، حسرت، غیرت، غل و نصیحت، به نشانهشناسی حسد با توجه به آیات و روایات میپردازد و با تقسیم نشانههای حسد به سه مؤلفه شناختی، عاطفی و رفتاری، برای حسادت، سه نشانه شناختی، شش نشانه عاطفی و نه نشانه رفتاری از منابع اسلامی مورد شناسایی قرار میدهد. در پایان راههایی برای تشخیص موقتی و قطعی حسادت، ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"301 مردی که توجه داشته باشد همسر او به طور طبیعی در جستوجویی باز و گسترده گام مینهد، سؤالهای فراوان زن او را کلافه نمیکند و زنی که بداند مرد بر کلیات متمرکز میشود، توضیح ندادن بسیاری از موارد در ابعاد مختلف زندگی را چندان دور از انتظار نمیبیند و زمینههای سازگاری بیشتر فراهم میشود.
302 تفکر انتزاعی که به استنباط و به دست آوردن مفاهیم از نمونهها نیازمند است، گرچه در میان زن و مرد دیده میشود، اما در میان زنان اجزای این تفکر بسیار ریز و جزئی است و مردان در تفکر انتزاعی کلگرا هستند.
جان گری میگوید: پذیرش این واقعیت اساسی که زن و مرد با هم تفاوت دارند، برای ایجاد روابط مثبت و عاشقانه میان همسران ضروری است.
برای اینکه زن و مرد به مراحل بالای کمال و رشد برسند، باید بدون هرگونه تنگنظری و خودبینی و فارغ از هر نوع سوگیری، درباره یکدیگر قضاوتی عادلانه داشته باشند و این نتیجه در سایه پذیرش تفاوتها میسر است.
زنان نیز وقتی شوهران خود را به عنوان کسانی که بر تدبیر و اداره زندگی مشترک متمرکز شده و زمینه بروز بسیاری از ناکامیها را حذف کردهاند، میپذیرند، مردان از این پذیرش احساس نشاط میکنند.
برای مثال، زمانی که مرد به تفاوتهای میان خود و همسرش توجه نداشته باشد، در موقعیتهای گوناگون برخوردهایی مثل سکوت، دروننگری و توجه به منافع را از همسر انتظار دارد، در حالی که این نوع برخورد از مختصات مردان است و زنان چه در وضعیت شادی و چه در موقعیت غم، هرگز به سکوت تمایل ندارند."