چکیده:
این مقاله با روش اسنادی ـ تحلیلی درصدد بررسی و نقد پروژه فکری طه عبدالرحمن، متفکر معاصر مغربی برآمده است. برای تحقق این مهم، با اتخاذ الگویی خاص در طرح اندیشه، ابتدا به زمینههای فکری و تربیتی وی پرداخته و سپس به مؤلفههای مهم نظام فکری؛ یعنی هستیشناسی و معرفتشناسی و انسانشناسی وی اشاره شده است. پس از آن، مقولات مهمی مانند دین، مدرنیته، میراث و فلسفه اجتماعی از دیدگاه وی بررسی شدهاند.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1: عوامل فرهنگی ـ اعتقادی کمتوجهی به پوشش اسلامی دانشجویان دختر دانشگاهها گویه ها کاملا موافقم موافق تا حدودی موافق مخالف کاملا مخالف میانگین رتبه 1 نا آگاهی و بی اطلاعی از فواید و آثار پوشش اسلامی 52 50 72 32 44 136/3 3 2 ضعف اعتقادات مذهبی آنان 80 72 48 14 40 54/3 1 3 بی تفاوتی نسبت به فرهنگ ملی خود ( خود باختگی) 44 70 72 22 46 173/3 2 4 میانگین 59 64 64 23 43 288/3 - 2 = 24/687 df= 4 2 (0/01) =13/28 جدول 2: عوامل زیستی و روانی مؤثر بر کمتوجهی به حجاب در بین دانشجویان دختر گویه ها کاملا موافقم موافق تاحدودی موافق مخالف کاملا مخالف میانگین رتبه 1 احساس نیاز به جلوه گری و دلربایی برای جلب توجه دیگران 66 66 44 38 44 279/3 1 2 کم توجهی به حجاب وسیله ای برای لذت جویی و میل به تظاهرات جنسی در سنین جوانی 34 58 56 40 72 777/2 3 3 رعایت نکردن حجاب، وسیله مناسبی برای جلب جنس مخالف 60 52 54 40 46 159/3 2 4 میانگین 53 59 51 39 54 07/3 - 2 = 4/312 df= 4 2 (0/01) =9/49 مطابق دادههای جدول (2)، بیشترین میانگین (279/3) مربوط به گویه «احساس نیاز به جلوهگری و دلربایی برای جلب توجه دیگران» است.
نتایج تحقیق بیانگر این است که برنامهریزی برای پوشش خلأ فرهنگی و تربیتی بین مدارس و دانشگاهها، تنویر اذهان عمومی، بهویژه دانشجویان دختر نسبت به پیامدهای جبرانناپذیر بدحجابی، ارتقا و تقویت روحیه دینی برای پایبندی به ارزشهای اجتماعی و تعدیل غرایز از طریق آسانسازی فرایند ازدواج و فراهم کردن امکانات آن، به ترتیب از اولویتدارترین و مناسبترین راهکارهایی هستند که مطابق دیدگاه دانشجویان دانشگاههای قم میتواند برای درونیشدن این ارزش استفاده شوند."