چکیده:
هدف، بررسی رابطه بین میزان و نوع استفاده از تلفن همراه و صفات شخصیتی در دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان است. در این بررسی 300 نفر (150 مرد، 150 زن) به صورت کاملا تصادفی انتخاب شدند و پرسش نامه های کاربرد تلفن همراه و مقیاس تجدیدنظر شده نئو( R-FFI-NEO) را تکمیل کردند. در نهایت داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های مقاله حاضر حاکی از آن است که از بین ویژگی های شخصیتی، تنها ویژگی روان رنجوری با میزان استفاده از تلفن همراه رابطه منفی معنا دار دارد. در این نوشتار هیچ یک از ویژگی های شخصیتی رابطه معنا داری با نوع استفاده از تلفن همراه (استفاده از اینترنت و بلوتوث) نداشتند. همچنین مشاهده شد که ویژگی روان رنجوری با بازی های تلفن همراه رابطه مثبت و با گوش دادن به موسیقی تلفن همراه رابطه ای منفی داشت. تنها ویژگی های برون گرایی و تجربه پذیری، رابطه ای مثبت با گوش دادن به موسیقی از طریق تلفن همراه داشتند. در نتیجه از میان ویژگی های شخصیتی، ویژگی روان رنجوری بهترین پیش بینی کننده میزان و نوع استفاده از تلفن همراه است.
خلاصه ماشینی:
"ویژگیهای شخصیت بیانگر مشخصات نسبتا پایداری در روحیة افراد است که در طول زندگی آنها و به هنگام مواجهه با موقعیتهای مختلف بهصورت ثابت و منسجمی بروز میکنند، اعتقاد بر این است که ویژگیهای شخصیتی نظیر تجربهپذیری، وظیفهشناسی، برونگرایی، همسازی و روانرنجوری طیف وسیعی از فعالیتهای انسان نظیر رفتارهای جنسی (Rentfrow & Gosling ,2003)، گوش کردن به موسیقی مورد علاقه (Landers & Lounsbury ,2006) و نیز میزان استفادة اشخاص از فناوریها را تحت تأثیر قرار میدهد.
اما نکتة حائز اهمیت در اینجا این است که آیا ویژگیهای شخصیتی افراد مانند: روانرنجوری، برونگرایی، تجربهپذیری، همسازی و وظیفهشناسی میتواند میزان و نوع استفاده از تلفنهمراه را پیشبینی کند؟ لاو و کولی 1 از جمله کسانی هستند که به نقش شخصیت و کاربرد تلفنهمراه اشاره میکنند و معتقدند که برخی جنبههای گرایش افراد به سمت کاربرد تلفنهمراه در مکانهای عمومی میتواند به شخصیتشان مرتبط باشد.
لذا مقالة حاضر در همین راستا و با هدف تعیین رابطة بین میزان (تعداد دفعات ارسال SMS و تماس) و نوع استفاده از تلفنهمراه (اینترنت، بازی، بلوتوث وگوش دادن به موسیقی) و ویژگیهای شخصیتی در بخش کوچکی از جامعة ایرانی یعنی دانشکدة علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان انجام گرفت.
از سوی دیگر دانشجویانی که ثبات هیجانی بیشتری دارند Turner Love & Howell Ehrenberg( Juckes, White & Walsh Gombor & Vas Landers & Lounsbury Philips, Butt & Blaszczynski Chen(Lee,& Wu احتمالا مسئلهمدارتر بوده و هنگام مواجهه با مشکلات، احتمال کمتری است که دچار هیجانهای منفی شده و در نتیجه برای کاهش هیجان منفی خود بهطور وسواسگونهای به سرگرمیهایی نظیر استفاده از بازیهای رایانهای روی آورند (Zamani & etal, 2012)."