خلاصه ماشینی:
"از نظر مالی و اداری،در آنجا مرجعی برای رفعمشکلاتشان دارند؟ نمایندگی وزارت فرهنگ و آموزش عالیبا عنوان دفتر سرپرستی دانشجویان،درسفارت جمهوری اسلامی ایران در اتاوامستقر است که به مشکلات دانشجویانرسیدگی میکند،اما همۀ مشکلات در محلقابل حل نیست،بلکه بیشتر مسائل مالی واداری به وزارت فرهنگ و آموزش عالی وبانک مرکزی و دیگر مراکز موجود در داخلکشور مربوط است.
البته جامعه کانادا به دلیل مهاجرپذیربودن و حضور یک اقلیت گسترده فرانسویزبان،یک جامعه چند فرهنگی است وتبعیض یا احساس مورد تبعیض واقع شدن درآن برای مهاجران غیراروپایی،کمتر از خیلیاز جاهای دیگر در دنیای صنعتی است،امادرهرحال،این واقعیت در جامعه و ایناحساس در فرد مهاجر وجود دارد که تبعۀدرجۀ دوم است.
دیگر وجوه تمایز با نظام آموزش عالیایران عبارتند از:برجستهتر بودن نقشاستادان در امور دانشگاه؛اهمیت دادنفوقالعاده دانشجویان به گستردگی امکاناتفوق برنامه از همه نوع به عنوانمعیاری درانتخاب دانشگاه مورد نظر و به همین نسبتصرف بودجه دانشگاهها در این امور؛ندادنیارانه به دانشجو در امور تغذیه و خوابگاه وغیره؛آزادی بیشتر در تغییر رشته و توجهکمتر به یکسانی مدرک دورۀ قبل و بعد،کمتربودن تعداد درسهای لازم برای دورۀکارشناسی ارشد و دکتری و احتمالا بیشتربودن محتوای هر درس؛ضرورت تهیهگزارشها و مقالات و بهطور کلی،مکتوباتمتعدد از سوی دانشجویان بویژه در رشتههایعلوم انسانی در بسیار از دروس مربوط؛وبسیاری تفاوتهای ریز و درشت دیگر کهخیلی از آنها ناشی از تفاوت جامعه صنعتیکانادا با جامعۀ ماست؛مثل استفاده بیشتر ازرایانه؛منظمتر بودن سیستم اداری وآموزشی؛مهیاتر بودن امکانات برایتحقیقات آزمایشگاهی؛عیش و نوشهایافراطی دانشجویان در تعطیلات آخر هفته؛مشکل عدم امنیت کافی برای دختراندانشجو در محیط دانشگاه و اطراف آن،بویژه در شب هنگام؛شمار زیاد دانشجویانغیربومی و..."