چکیده:
مطالعات نشان میدهد که خصوصیسازی و رقابت به بهبود عملکرد میانجامد و وجود یک
برنامه جامع اصلاحات و یک سازمان مستقل تنظیمکننده مقررات، بیشترین منافع را به
دنبال خواهد داشت.در اکثر کشورهای درحال توسعه که اجرای برنامه اصلاحات در زمینه
صنعت مخابرات از طریق خصوصیسازی، رقابت و تنظیم مقررات انجام گرفته است، افزایش
ضریب نفوذ تلفن، کیفیت خدمات و بهرهوری نیروی انسانی را به دنبال داشته است.در
این میان تقدم و تأخر فرایندهای زمینهساز برای اصلاحات دارای ابهام بوده است.در ایران برای جلب مشارکت خصوصی، به استناد مفاد بند«الف»ماده 124 قانون برنامه
سوم توسعه، واگذاری خدمات تلفن ثابت و امکان ارائه خدمات تلفن همراه توسط اپراتور
دوم، نویدی برای آغاز فعالیت بخش خصوصی میباشد.به همین منظور تشکیل سازمان تنظیم
مقررات برای تدوین ضوابط و مقررات خصوصیسازی در برنامه سوم توسعه پیشبینی
گردید.این مقاله فرایند برنامههای خصوصیسازی صنعت مخابرات برخی از کشورهای درحال
توسعه از جمله کشور ایران و نقش سازمان تنظیمکننده مقررات جهت فراهم ساختن
بسترهای لازم بمنظور ورود بخش خصوصی و رقابت 1 در ارائه خدمات تلفنی و بهبود
بهرهوری در صنعت مخابرات کشورهای مذکور را مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد.در این راستا سعی بر این است که از نتایج حاصل از تجربیات و موفقیتهای
بدستآمده از کشورهای درحال توسعه و بعضی از کشورهای منا( ANEM ) 2 در امر
خصوصیسازی صنعت مخابرات استفاده شود و با الهام از این تجربیات، میتوان راه را
برای خصوصیسازی مخابرات کشور هموار نمود و کیفیت خدمات این صنعت زیربنایی را با
توجه به اتخاذ سیاستهای مطلوب و روشهای علمی مناسب توسعه داد.
خلاصه ماشینی:
"در اکثر کشورهای درحال توسعه که اجرای برنامه اصلاحات در زمینه صنعت مخابرات از طریق خصوصیسازی، رقابت و تنظیم مقررات انجام گرفته است، افزایش ضریب نفوذ تلفن، کیفیت خدمات و بهرهوری نیروی انسانی را به دنبال داشته است.
این مقاله فرایند برنامههای خصوصیسازی صنعت مخابرات برخی از کشورهای درحال توسعه از جمله کشور ایران و نقش سازمان تنظیمکننده مقررات جهت فراهم ساختن بسترهای لازم بمنظور ورود بخش خصوصی و رقابت 1 در ارائه خدمات تلفنی و بهبود بهرهوری در صنعت مخابرات کشورهای مذکور را مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد.
به همین جهت با انتخاب و اتخاذ راهکارهای خصوصیسازی 3 اپراتورهای مخابرات تحت مالکیت دولت، معرفی رقابت و باز نگه داشتن بازار به روی سرمایهگذاری خارجی و تشکیل نهاد تنظیمکننده مقررات بنفع رقابت، برای کشورهای درحال توسعه الزامی است.
مقاله حاضر با الهام از اصلاحات صورت گرفته در صنعت مخابرات کشورهای درحال توسعه، اتخاذ سیاست صحیح در اجرای برنامه خصوصیسازی طی برنامههای توسعه برای ایران و ارائه الگوی مناسب به منظور کمک به نهاد تنظیمکننده مقررات برای فعال شدن بخش خصوصی را از دو جنبه تلفنهای ثابت و همراه دنبال میکند.
2-4-ساختار مخابرات و نهاد تنظیمکننده مقررات در مصر در سال 1998 طبق قانون جدید، نهاد تنظیمکننده مقررات( ART ) 21 تأسیس شد و آرنتو( OTNERA ) 22 به تصویر صفحه مراجعه شود جدول 3-خصوصیات ساختاری و نهادی مجریان مخابرات برخی کشورهای درحال توسعه سازمان ملی مخابرات عرب مصر را به یک شرت با سهامی محدود(تلکوم اجپت)که یک مجری عمومی است و دارای انحصار در ارائه تلفن ثابت و خدمات انتقال دیتا و شبکهها میباشد، تبدیل نمود."