چکیده:
آموزش فرهنگ در یادگیری زبان خارجی و کاربرد متناسب آن در بافت های مختلف نه تنها موثر است، بلکه در مواردی گریزناپذیر. برای آموزش فرهنگ همراه با زبان خارجی روش های گوناگونی را می توان در پیش گرفت. در واقع آموزش زبان خارجی، خارج از بافت فرهنگی زبان هدف، تنها زمانی کارامد خواهد بود که با آموزش دست کم برخی از ویژگی های فرهنگی جامعه زبانی هم زمان باشد. در این پژوهش، از یک سو، تلاش شده است تا با نگاهی به دو مفهوم زبان و فرهنگ نقش این دو در آموزش زبان بررسی شود. برای نیل به این هدف، مباحث نظری ارائه شده در این زمینه و برخی از پژوهش های انجام شده مرور می شوند و مثال هایی برای روشن شدن بحث ارائه می شوند. ازسوی دیگر، مباحث مرتبط با فرایند آموزش و یادگیری زبان و نیازهای پژوهشی این حیطه بررسی می شود. در این مقاله از روش توصیفی ـ تحلیلی برای مرور پژوهش ها استفاده شده است.
Objective: This research aims at investigating the role of culture in language teaching through reviewing the concepts of language and culture and examining their relation. The literature and some theories in the field are reviewed in order to clarify the relation between these fields and throw the light on language teaching and learning process and some research needs from a different perspective. Method: Descriptive-analytic method is used to review the studies. Results and Discussion: Culture teaching not only has some positive effects in foreign language learning and being a competent foreign language speaker، but also it is somehow inevitable in language teaching process. To teach culture there are different methods which can be used. In fact teaching foreign language can be effective only when some of the cultural features of language society are taught.
خلاصه ماشینی:
مرکـز ملـی تـوانش فرهنگی (National Center for Cultural Competence) فرهنگ را این گونه تعریف می کند: فرهنگ الگوی درهم تنیده ای است از رفتار انسان که شامل افکار، ارتباطات ، زبان ، عادات ، باورها، رسوم ، ارزش ها، آداب احترام ، تشریفات مذهبی ، شیؤە تعامل و نقش هـا، روابـط و رفتارهای مورد انتظار از یک گروه نژادی ، قومی ، مذهبی یا اجتماعی ؛ و توانایی انتقال موارد فوق الذکر به نسل های بعدی می باشد (١ :٢٠٠٠ ,.
متخصصان امر آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی بر این عقیده اند که یادگیری زبان تنها یادگیری صورت زبانی (آواها، کلمات ، واج آرایی آواها و کلمات ) نیست و مطالعۀ چگونگی ادای جملات تنها عنصر لازم جهت ارتباط زبانی مؤثر و کامل نیست ؛ بـه عبـارت پژوهش نامۀ انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، سال دوازدهم ، شمارة اول ، بهار و تابستان ١٣٩١ دیگر، یادگیری فرهنگ افرادی که به آن زبان صحبت می کنند بـرای یـادگیری زبـان آن هـا ضروری است (٢٩٢ :١٩٦٥ ,Scott).
نتایج نشـان داد کـه هـدف معلمان زبان خارجی ایجاد انگیزه در دانش آموزان و تواناساختن آن ها برای استفاده از زبـان پژوهش نامۀ انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، سال دوازدهم ، شمارة اول ، بهار و تابستان ١٣٩١ خارجی است .