چکیده:
در این تحقیق، تاثیر مدیریت سود بر چهار ویژگی سود، شامل کیفیت اقلام تعهدی، پایداری، قابلیت پیش بینی و هموار بودن، بررسی می شود. به طور خاص، فرضیه فرصت طلبانه بودن مدیریت سود آزمون می شود که بر اساس آن، مدیریت سود، کیفیت سود شرکت ها را کاهش می دهد. به منظور آزمون فرضیه ها، مقادیر چهار ویژگی سود و اقلام تعهدی اختیاری (به عنوان نماینده مدیریت سود)، برای 303 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در طی دوره زمانی 1387-1381 اندازه گیری شده است. شرکت های نمونه با استفاده از روش نمونه گیری حذفی انتخاب شدهاند و در برآورد مدل های رگرسیونی چند متغیره، از داده های ترکیبی استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که با افزایش میزان اقلام تعهدی اختیاری، از مقادیر مطلوب ویژگی های سود کاسته می شود. در این میان، کیفیت اقلام تعهدی بیش از سایر ویژگی ها، تحت تاثیر مدیریت سود قرار می گیرد. همچنین، افزایش در مقادیر اقلام تعهدی اختیاری با کاهش در امتیاز کیفیت سود شرکت ها در ارتباط است. این نتایج از نظریه فرصت طلبانه بودن مدیریت سود حمایت کرده، نشان می دهد که مدیریت سود بر محتوای اطلاعاتی حسابداری خدشه وارد می کند.
خلاصه ماشینی:
"مشابه[14]از مدل رگرسیون(1)برای اندازهگیری QA استفاده شده است: (1)(به تصویر صفحه مراجعه شود) که در آن، t,j ACT کل اقلام تعهدی جاری شرکت j در سال t ، stessA میانگین کل داراییها، OFC جریانهای نقدی عملیاتی، veR?
3-4-مدلهای رگرسیونی چندمتغیره به منظور بررسی تاثیر مدیریت سود بر چهارویژگی سود،از مدلهای رگرسیونی(10)تا(13) استفاده میشود: (10)(به تصویر صفحه مراجعه شود) (11)(به تصویر صفحه مراجعه شود) (12)(به تصویر صفحه مراجعه شود) (13)(به تصویر صفحه مراجعه شود) که در این مدلها،متغیر وابسته به ترتیب نشاندهنده مقدار کیفیت اقلام تعهدی )QA( ،پایداری )tsisreP( ،توان پیشبینی )tciderP( و هموار بودن{o(1)برآورد مدل در سطح سال-صنعت،علاوه بر در نظر گرفتن نرمصنعت برای برآورد کیفیت اقلام تعهدی،به دادههای سریهای زمانیکمتری احتیاج دارد.
امتیاز کیفیت سود که با استفاده از اندازه هریکاز ویژگیهای سود در یک شرکت و ضریب تعیینتعدیل شده آن ویژگی در توضیح هزینه حقوقصاحبان سهام به عنوان وزن کیفیت،محاسبه شدهاست،دارای میانگین0/067 و انحراف معیار 0/039است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نکته قابل توجه همبستگیهای نگاره(2)،وجودرابطه مثبت و معنیدار(در سطح 0/01)بین میزاناقلام تعهدی اختیاری(مدیریت سود)و ویژگیهایسود و امتیاز کیفیت سود است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج ارائه شده در نگاره(7)نشان میدهد کهاقلام تعهدی اختیاری بیشترین تاثیر ممکن را بر امتیازکیفیت سود میگذارد؛به گونهای که ضریب برآوردیبرای اقلام تعهدی اختیاری برابر با 0/396 با آماره t ،20/02 است.
در میان ابعاد مختلف کیفیت سود،اقلام تعهدی داشته است؛به طوری که 48/50درصد کاهش در این ویژگی سود از اقلام تعهدیاختیاری و سه متغیر کنترلی ناشی شده است.
D. M,hsieneB-9 dna,ytilauq sgninrae,gnidart redisnI gnitnuoccA ehT.
P,wohceD-31 fo elor ehT:sgninrae dna slaurcca fo ytilauq gnitnuoccA ehT."