چکیده:
تعامل رسانه و سیاست از نگاه نظریه های مطرح موضوع این مقاله است. در نگاهی کلی می توان سه رویکرد را در این خصوص تشخیص داد: رویکرد رسانه محور؛ رویکرد جامعه محور و رویکرد تلفیقی. برای تسهیل در فهم بهتر این نظریه-ها، نمونه هایی از هریک از این رویکردهای کلان ارائه شده است. در پایان با توجه به نقدهای وارده بر هر یک از رویکردهای مزبور؛ رویکرد « تولید خبر» با توجه به مبنای جامعه شناختی و نیز در برگرفتن عینی تر متغیرهای دخیل در این تعامل به عنوان رویکردی معرفی شده است که می تواند تحلیلی جامع از این رابطه ارائه کند. مهم ترین متغیرهای دخیل در این رویکرد عبارتند از : محیط سیاسی، قوانین و مقررات رسانه ای ، مالکیت رسانه ها، هنجارهای حرفه ای روزنامه نگاران و میزان توسعه صنعت روابط عمومی.
In this article there has been endeavor to examine the interaction between media and politics regarding the propounded theories. From a general viewpoint it could be recognized three approaches. First is media oriented، second is society oriented and third one is mixed or hybrid oriented view. For easy and simple understanding of these theories samples for each of the said arch approaches have been shown.
In the end، regarding the criticisms to any of these approaches "News Production Model" approach regarding the sociological base and enclosing the attributed variables more objectively، will be introduced as comprehensive analysis of these relations.
The most important variable involved in this approach are as below : Political enviroment، The rules and regulations of Media، The ownership of Media، the professional norms of Journalism and the degree of development of public relations.
خلاصه ماشینی:
در اين معنا رسانه عموما به صورت جمع (Media) بكار مىرود و معناى آن وسايل ارتباطات جمعى نظير راديو و تلويزيون،روزنامه و مجلات و رسانههاى مختلف چاپى و الكترونيك است كه شمار زيادى از مخاطبان را تحت تاثير قرار مىدهند.
چرا كه اين نظريه بر وابستگى متقابل نهادهاى اعمال قدرت و درنتيجه بر يگانگى رسانهها با منابع قدرت و اقتدار اجتماعى تاكيد دارد(مك كوايل،97:1385)"نظريه گلوله جادويى"/ Magic Bullet Theory نامى بود كه بعدها و متاثر از همين عملكرد رسانه در طى سالهاى جنگ جهانى اول به اين نوع اثر رسانههاى جمعى داده شد.
اثر سى ان ان/ CNN Effect : طرفداران اين باور برآن هستند كه رسانهها امروزه بعضا سريعتر از كارگزاران عرصه سياست به موضوعات سياسى مىپردازند و اهميت آن را براى جامعه بازگو مىكنند اثر سى ان ان در واقع يكى از نمونههاى متاخرتر رويكرد اولويت رسانه است.
برخى آن را از زاويه عامل يا كارگزار ديدهاند؛برخى برآنچه تاكيد كردهاند كه از اين عامل متاثر مىشود و برخى نيز توجه خود را به فرايند و پويايى اين فرايند علت-معلولى معطوف داشتهاند (bahador,2007:4-5) بهطور كلى اگر بپذيريم تأثير فناورىهاى ارتباطى همان اثر سى ان ان تعريف شده است؛ طرفدارن آن برآن هستند كه رسانهها به ويژه در مواقع بحرانى و فجايع انسانى مىتوانند بر دولتها تاثير بگذارند و آنها را وادار به واكنش براى رفع بحران كنند.
آنها نشان دادند رابطهاى مهم بين تغيير در فضاى رسانهاى آمريكا يعنى گسترش جغرافيايى پوشش شبكه كابلى فاكس نيوز1 بين سالهاى 1996 تا سال 2000 و افزايش ميزان دسترسى آن،با نوع رفتار راىدهى افرادى وجود داشته است كه در معرض اين تلويزيون قرار گرفتهاند.